BBAG: 10 mln zł dla Kujawiaka

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-04-26 00:00

BBAG: 10 mln zł dla Kujawiaka

Po Van Purze i Browarach Warszawskich austriacki Brau--Union przejmuje Browary Kujawiak. Na tegoroczne inwestycje bydgoska spółka chce wydać około 10 mln zł.

Brau-Union intensywnie penetruje polski rynek piwny. Po zakupie rzeszowskiego Van Pura i finalizowanej właśnie transakcji przejęcia akcji Browarów Warszawskich austriacki potentat branżowy ogłosił, że w jego rękach znajduje się 24 proc. akcji Kujawiaka Browary Bydgoskie. Dotychczas Austriacy zainteresowani byli przejęciami większościowych pakietów akcji, jest tak zapewne również w przypadku Kujawiaka.

Akcje, które zakupił Brau-Union, należały prawdopodobnie do kadry zarządzającej browarami. Można się spodziewać, że w najbliższym czasie papiery bydgoskiego producenta piwa, należące do pracowników spółki, także staną się własnością branżowego inwestora.

Prezes browarów, Władysław Łukasik, na razie nie chce się wypowiadać na temat skali zaangażowania Austriaków w browar. Twierdzi jedynie, że spółka planuje w tym roku modernizację zakładu.

— Zamierzamy zwiększyć moce produkcyjne, na razie do ponad 550 tys. hl. Zakupimy m.in. kilka tankofermentatorów. Na tegoroczne inwestycje chcemy przeznaczyć 5 mln DEM, czyli około 10 mln zł — mówi Władysław Łukasik.

Ekspansja Brau-Union (BBAG) na polski rynek jest — zdaniem analityków branży — spóźniona przynajmniej o kilka lat. Jednak tempo, w jakim Austriacy próbują nadrobić zaległości, daje szansę na to, że deklaracje przedstawicieli koncernu o 10-proc. udziale w polskim rynku piwnym pod koniec 2001 roku wydają się realne. Oznaczałoby to, że Brau-Union będzie w najbliższym czasie trzecim (po grupie Żywiec i Kompanii Piwowarskiej) producentem piwa w Polsce. W polu zainteresowania Brau-Union jest ponadto zakup Małopolskiego Browaru Strzelec, który posiada mocny atut w ręku w postaci 49 proc. akcji Browarów Lubelskich Perła.

Po trzech miesiącach Kujawiak sprzedał 91,4 tys. hl piwa, notując ponad 10-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. W tym roku, zdaniem prezesa Łukasika, sprzedaż piwa powinna wynieść ponad 500 tys. hl.