Ofcom - instytucja nadzorująca media elektroniczne oraz operatorów telekomunikacyjnych - nałożyła karę po przeanalizowaniu sztandarowych programów charytatywnych BBC oraz najpopularniejszych programów muzycznych nadawcy. Kontrola wykazała, że personel BBC fałszował wyniki konkursów podając wydumane nazwiska zwycięzców oraz podstawiał swoich kolegów jako uczestników konkursu. Zdaniem Ofcom, praktyka ta powtarzała się. W wyniku inspekcji wykryto również przypadki, gdy prowadzący program zachęcali odbiorców do udziału w konkursach, w których ci nie mieli najmniejszych szans wygrania.
W opinii kontrolerów, nadużycia BBC wobec odbiorców były bardzo poważne.
Korporacja jednak została ukazana karą niższą niż należna, gdyż jest nadawcą
publicznym i jej budżet pochodzi z abonamentu płaconego przez obywateli. Rok
temu, komercyjnej telewizji ITV wymierzono karę ponad pięciu i pół miliona
funtów za naciąganie odbiorców na telefony.