BCC: wyższy deficyt to obecnie konieczność

DI
opublikowano: 23-06-2009, 16:49

Zdaniem ekspertów Business Centre Club, podwyższnie tegorocznego deficytu budżetowego jest koniecznością w obliczu aktualnego otoczenia gospodarczego. Podkreślana jest, jako bardzo pozytywna deklaracja o niepodwyższaniu obciążeń podatkowych.

Poniżej prezenyujemy pełen komunikat BCC

Zapowiedź zwiększenia deficytu w tegorocznym budżecie państwa do poziomu 27 mld zł jest w obecnej sytuacji gospodarczej działaniem koniecznym. Wcześniejsze deklaracje rządu o utrzymaniu dotychczas zakładanego deficytu (18,2 mld zł) okazały się nierealne. Jednak ta strategia stwarza szanse, że deficyt ostatecznie nie będzie większy niż przedstawione dzisiaj założenia. Gdyby rząd dopuścił możliwość zwiększenia deficytu już na początku roku, zakładany na koniec roku jego poziom musiałby być o wiele wyższy.

Jest szansa, że wzrost deficytu zostanie dobrze przyjęty przez rynek. Pozytywnym sygnałem jest także zapowiedź, że w tym roku nie dojdzie do podwyżki podatków.

Nie wiadomo jednak, czy dodatkowe oszczędności (3 mld zł w budżetach resortów) oraz wpływy z dywidend spółek Skarbu Państwa (5,3 mld zł) wystarczą (łącznie ze zwiększonym deficytem) na pokrycie niedoboru dochodów szacowanych obecnie na 40 mld zł.

BCC przypomina, że właściwym sposobem na ograniczanie deficytu sektora finansów publicznych jest przyjęcie pakietu działań zmniejszających wydatki w skali całego sektora publicznego (a nie tylko samego budżetu państwa) oraz zwiększających dochody krajowe.

W dyskusji na temat deficytu sektora należy również pamiętać, że około 3/4 wydatków publicznych jest wynikiem obowiązujących ustaw oraz, że około połowa pozostałych 1/4 wydatków to wydatki inwestycyjne, których raczej nie należy zmniejszać. Ponieważ zmiany w ustawach w obecnym układzie politycznym (weto prezydenta) nie są możliwe, oszczędności należy szukać w grupie ok. 1/8 wydatków stanowiących około 60-70 mld zł, przeznaczonych m.in. na płace w sferze budżetowej.

Arkadiusz Protas, wiceprezes BCC

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane