„Będzie spadek cen obligacji stałoprocentowych”

Bogdan Jacaszek
opublikowano: 08-09-2010, 11:17

- …uważa Bogdan Jacaszek, dyrektor Biura Zarządzania Aktywami KBC TFI.

W ubiegłym tygodniu na rynkach bazowych nastąpił silny ruch korekcyjny trendu wzrostowego cen obligacji. Spadek cen z jednej strony był naturalnym odreagowaniem silnego trendu, a z drugiej strony - dane fundamentalne płynące z rynku pracy w Stanach Zjednoczonych zmniejszają ryzyko deflacji.

W wyniku korekty na rynkach bazowych spadki cen dosięgły również polskie obligacje. Wzrost rentowności na całej długości krzywej stóp procentowych wyniósł ok. 20 pkt baz. W dłuższym okresie różnica pomiędzy rentownościami polskich papierów skarbowych oraz obligacji rynków bazowych powinna się zmniejszać, jednak w krótkim terminie wzrost rentowności może dokonywać się równolegle.

Sytuacja na polskim rynku obligacji jest determinowana przez rynki bazowe na długim końcu krzywej stóp procentowych oraz oczekiwania na podwyżki stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej na krótkim końcu krzywej dochodowości.

Wprawdzie działania banków centralnych nie sprzyjają podwyżkom, jednak stosunkowo wysoki poziom wzrostu PKB w Polsce w II kwartale (+3,5 proc.) oraz wysokie prawdopodobieństwo, że inflacja na koniec roku przekroczy środek celu inflacyjnego (2,5 proc.), zachęcają nową RPP do podjęcia pierwszych kroków w kierunku zacieśniania polityki monetarnej.

Obecnie oczekujemy krótkoterminowego spadku cen obligacji stałoprocentowych. W średnim terminie sytuacja będzie zależna od rynków bazowych i determinacji polskiego rządu do reformy polskich finansów publicznych.

W tej sytuacji zalecane jest utrzymywanie pozycji w obligacjach zmiennoprocentowych, w tym w szczególności indeksowanych inflacją, które zapewniają stosunkowo wysoką realną stopę zwrotu.

Bogdan Jacaszek
Dyrektor Biura Zarządzania Aktywami KBC TFI

Tekst, pochodzący z 6 września, jest fragmentem tygodniowego komentarza zarządzających KBC TFI za okres 30.08 - 03.09.2010

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogdan Jacaszek

Polecane