Od początku 2014 r. do końca III kwartału oddano do użytku 340 tys. mkw. powierzchni handlowej w Polsce, z czego 265 tys. mkw. to centra handlowe. Według raportu JLL, tylko w III kwartale rynek nieruchomości handlowych urósł o 75,1 tys. mkw. W województwie warmińsko-mazurskim otwarto Galerię Warmińską w Olsztynie (41 tys. mkw.) i Bramę Mazur w Ełku (17,25 tys. mkw.).

Natomiast rozbudowa Magnolia Parku we Wrocławiu przyniosła 5,6 tys. mkw. dodatkowej powierzchni. Zbudowano ponadto dwa parki handlowe firmy Saller w Nowej Soli (5,7 tys. mkw.) i w Kętrzynie (5,4 tys. mkw.). Do końca 2014 r. rynek centrów handlowych wzbogaci się o kolejne 80 tys. mkw., a na rok 2015 r. zaplanowano oddanie do użytku 480 tys. mkw.
— Najważniejsze nowe tendencje na rynku to rozwój centrów handlowych i wyprzedażowych w Polsce Wschodniej i w mniejszych miastach w innych częściach kraju oraz konsolidacja w sektorze spożywczym — mówi Marta Augustyn dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych z JLL.
Zmiany na rynku
Całkowita wielkość powierzchni handlowej w naszym kraju wynosi 814,5 tys. mkw., z czego ponad 700 tys. mkw. to centra handlowe (32 obiekty, w tym dziewięć rozbudowywanych). Oprócz typowych centrów dynamicznie się rozwijają galerie wyprzedażowe. Powstają dwie takie inwestycje w Polsce Wschodniej — w Lublinie i Białymstoku. Ponadto galeria Podlaska w Białymstoku wkrótce ma zostać przekształcona w centrum wyprzedażowe. Potwierdza to rosnące zainteresowanie inwestycjami w mniejszych miastach i na wschodzie Polski.
— W województwach wschodnich siła nabywcza jest najniższa w kraju, w związku z tym planowanie inwestycji w tym regionie wymaga szczególnej ostrożności i dopasowania formatu do lokalnych możliwości — komentuje Dominika Jędrak z działu doradztwa i badań rynku firmy Colliers.
W ostatnich miesiącach skonsolidował się rynek spożywczy. Po przejęciu sieci Real przez Auchan liczba aktywnych operatorów hipermarketowych w Polsce zmniejszyła się z pięciu do czterech. Dodatkowo sieci hipermarketowe wprowadzają nowe formaty lub zmniejszają powierzchnię, dostosowując się do potrzeb rynku. Podobnym przekształceniom uległ również rodzimy sektor DIY. Z początkiem 2014 r. szwajcarski inwestor strategiczny Papag kupił 24 sklepy Praktikera. Również Bricomarche przejął ostatnio 14 sklepów sieci Nomi.
Zagraniczne marki
Polska pozostaje atrakcyjna dla najemców zagranicznych. W III kwartale w naszym kraju pojawiły się m.in. francuskie marki Devred 1902, Sinequanone i Undiz, włoska sieć Eye Sport oraz Fullah Sugah z Grecji. Trafiła też do nas amerykańska marka Kiehl’s Since 1851. Firma Kiko Milano wkrótce otworzy salon w warszawskiej Arkadii, a Apple Shop pierwszy w Polsce bezpośredni sklep w Media Markcie na warszawskim Okęciu. Pierwsze samodzielne sklepy otworzyły niedawno w Arkadii Wrangler i Lee.
— W ostatnich trzech miesiącach sieci się rozwijały lub pojawiły się nowe. To jednak wciąż rozwój ostrożny i poparty przez najemców bardzo szczegółową analizą. Klienci są zainteresowani przede wszystkim najlepszymi obiektami handlowymi w największych miastach — komentuje Marta Augustyn.
Właściciele mniejszych centrów i obiektów w miastach o bardzo dużym nasyceniu powierzchnią handlową muszą się przygotować na zmniejszenie stawek czynszów.
Stabilne ceny
Stawki są na razie dość stabilne. W Warszawie za 1 mkw. trzeba zapłacić do 105 EUR miesięcznie. W pierwszej połowie 2014 r. wskaźnik powierzchni niewynajętych wyniósł w całym kraju 2,8 proc., czyli o 0,4 pkt proc. więcej niż na koniec 2013 r. Wartość inwestycji w nieruchomości handlowe od początku 2014 r. do końca września wyniosła 410 mln EUR.
Największą transakcją minionego kwartału była sprzedaż Immofinanz Galerii Piła przez Rank Progress Immofinanz. Natomiast największą tegoroczną umową pozostaje sprzedaż Poznań City Center przez TriGranit, Europa Capital oraz PKP funduszom Resolution i ECE.
— Spodziewamy się intensywnej końcówki roku na rynku inwestycji handlowych. Na początku października podpisano umowę sprzedaży bydgoskiego centrum Focus Mall za 122 mln EUR. Kilka innych transakcji jest w toku, a ich finalizacji można się spodziewać jeszcze w 2014 r. — przewiduje Adam Kiernicki, starszy analityk finansowy, JLL.