ZPR zamierzają zostać liderem rynku mediów
Właściciel „Super Expressu” chce kupić „Rzeczpospolitą” i Radio Zet. Pieniędzy na inwestycje poszuka na giełdzie.
Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych (ZPR), kończy konsolidować aktywa medialne w grupie. I rozgląda się po rynku.
— Jak wszyscy inni wydawcy, jesteśmy zainteresowani kupnem „Rzeczpospolitej”, która świetnie uzupełnia nasze portfolio. Brakuje nam reklamodawców z segmentu finansowego — mówi Zbigniew Benbenek.
Ministerstwo Skarbu Państwa (MSP) chce sprywatyzować w przyszłym roku Państwowe Wydawnictwo Rzeczpospolita, mające 49-procentowy udział w Presspublice, wydawcy „Rz”, a wcześniej dokapitalizować PW Rzeczpospolita pięcioma wydawnictwami.
— Prywatyzacja poprzez aukcję, o której myśli resort, to dobry pomysł. Z drugiej strony, konsolidacja aktywów przed sprzedażą wywinduje cenę do takiego poziomu, przy którym tylko inwestorzy finansowi będą chcieli je kupić — mówi Zbigniew Benbenek.
Duże ambicje, mała kasa
Ambicje szefa ZPR nie kończą się na „Rzeczpospolitej”.
— Chętnie kupimy Radio Zet, jeśli będzie na sprzedaż. Na naszym rynku docelowo będą dwie grupy radiowe. Jesteśmy w stanie zaoferować najwyższą cenę za Zetkę, bo ten zakup pozwoli nam wyjść na pozycję lidera na rynku — mówi Zbigniew Benbenek, w którego grupie są Radio Eska, Eska Rock, Vox FM i Radio Wawa.
Na razie nie było żadnych sygnałów, by właściciel Radia Zet chciał je sprzedać. Ale ZPR już raz udowodniły, że są w stanie dokonać rzeczy niemożliwych. Radiowe ramię koncernu, spółka Time, kupiła we wrześniu 2007 r. Radio Wawa.
— To był bardzo drogi zakup, ale inwestycja zwróci się w trzy lata — zapewnia Zbigniew Benbenek.
ZPR nie stać na kupno „Rzeczpospolitej” czy Radia Zet.
— Możemy wydać 10-30 mln zł, ale nie kwoty rzędu kilkuset milionów czy jeden miliard złotych. Jeśli będzie wyścig o „Rzeczpospolitą” lub Zetkę, poważnie pomyślimy o debiucie giełdowym. Przy mniejszych inwestycjach raczej wolę posługiwać się kredytem czy obligacjami — mówi Zbigniew Benbenek.
Najpierw Ukraina
Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe mają konkretne plany ekspansji na rynek ukraiński. Należący do grupy Murator zarejestrował tam na początku czerwca spółkę. W sierpniu mają wystartować u naszych wschodnich sąsiadów dwa tytuły — odpowiedniki „M jak Mieszkanie” i „Muratora”.
— Myślimy także o inwestycji w katalogi, projekty gotowych domów czy internet. Rynek ukraiński może stanowić 10-20 proc. naszych przychodów już w ciągu 2-3 lat. Analizujemy również inne kraje regionu, jak choćby Słowację czy Czechy — mówi przewodniczący rady nadzorczej ZPR.
Szokująca rozrywka
Sporo się też dzieje w segmencie internetowym. Kilka dni temu pojawiła się powiązana z „Super Expressem” strona internetowa se.pl. Zbigniew Benbenek nie byłby sobą, gdyby nie mierzył wysoko.
— Stworzymy portal rozrywkowy z grami i lekko szokującymi informacjami. Znajdziemy się w czołówce portali, obok Onetu, Gazety czy Interii. Wygrają ci, którzy mają zasoby. A my mamy szerokie portfolio: od „Super Expressu”, poprzez Eskę i młodzieżową Eskę Rock, po czasopisma o tenisie, wnętrzach czy żaglach — mówi Zbigniew Benbenek.
Grupa ZPR pójdzie też w kierunku multimediów.
— Uruchamiamy Eska.tv początkowo jako telewizję internetową. Potem będziemy rozmawiać z sieciami kablowymi — mówi Zbigniew Benbenek.
Właściciel ZPR-ów źle o Springerze i Polskapresse...
Jeśli Springerowi nie uda się kupić „Rzeczpospolitej”, „Dziennik”, wydawany przez Springera prawdopodobnie będzie zamknięty. Chyba że wydawca bardzo mocno okroi koszty i postawi na rozwój dziennika.pl. Wtedy za 2-3 lata projekt może zacząć się bilansować.
Za chwilę Passauer, wydawca „Polski”, będzie musiał podjąć radykalne decyzje o losach tytułu. Moim zdaniem, ten projekt się nie utrzyma.
...dobrze o Agorze i Bauerze
Agora ma bardzo mądrą strategię inwestowania w internecie. Bauer z kolei wyszedł na pozycję lidera na rynku prasowym dzięki zakupowi właściciela Radia RMF FM i Interii. Bauer ma obecnie największy potencjał rozwojowy. Wygrają ci, którzy są multimedialni i mają dużo zasobów, które można wykorzystywać w różnych kanałach dystrybucji.
Struktura Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych
Time (stacje radiowe – Radio Eska, Vox FM, Eska Rock, Radio Wawa)
Murator (niektóre tytuły: „Super Express”, „Murator”, „M jak Mieszkanie”, „Podróże”, „Żagle”)
Internetowy Dom Mediowy Net
Supermedia
130 ośrodków hazardowych (Bingo Centrum, Orbis Casino, GAMEtek) nieruchomości (wynajem powierzchni biurowych i apartamentów, pośrednictwo w finansowaniu nieruchomości, doradztwo budowlane)
Plany finansowe spółek medialnych ZPR na 2008 r.:
Time – 140 mln zł przychodów przy 20 mln zł EBITDA
Murator – 220 mln zł przychodów przy ponad 20 mln zł EBITDA (liczonej bez nowych inwestycji).