Przebudowa sieci Benzina ma pomóc w odbiciu rynku, a przede wszystkim — w wyjściu czeskiej spółki ze strat. Koszt: około 178 mln zł.
Czeska spółka Benzina, należąca do Unipetrolu z grupy PKN Orlen, wprowadziła wczoraj na rynek nową markę stacji premium Benzina Plus. Na razie u naszych południowych sąsiadów działają cztery tego typu obiekty, ale do 2009 r. firma zamierza opatrzyć nowym logo 102 z ponad 300 stacji należących do niej obecnie. Przebudowie i modernizacji mają zostać poddane także pozostałe stacje koncernu, które jednak będą działać pod dotychczasową marką. Cała przebudowa ma kosztować do 2009 r. ponad 1,3 mld CZK (około 178 mln zł). To recepta na kryzys, w jakim znalazła się czeska spółka.
— Od kilku lat spadał udział naszej sieci w rynku, spółka jest zadłużona i ponosi straty. Dzięki nowemu brandowi premium i modernizacji reszty sieci chcemy odzyskać utraconą pozycję rynkową i do 2009 r. zapewnić Benzinie 14--15-procentowy udział w rynku — zapowiada Martin Durcak, dyrektor generalny czeskiej spółki.
Firma ma wrócić do zysków w 2007 r. Według dyrektora Durcaka, już w tym roku byłaby na plusie, gdyby nie zadłużenie.
Co ma skłonić klientów do powrotu na stacje?
— Do stacji premium wprowadzamy paliwa z wyższej półki. Będzie to m.in. dobrze znana z polskiego rynku Verva. Poszerzony zostanie asortyment sklepu, pojawi się gastronomia. Stacje te będą wyposażone w myjnie, odkurzacz itp. Nowocześniejszy kształt będą miały także stacje z segmentu standard — zapowiada Martin Durcak.
Inaczej niż w przypadku polskich sieci PKN — stacji Orlen i tańszej Bliskiej — w Czechach nie będzie różnicy w cenach paliw w obu segmentach. Ceny będą zależały głównie od regionu kraju.
Przedstawiciele Orlenu i Benziny nie wykluczają, że sieć będzie rosła dzięki akwizycjom. Na razie jednak nie chcą mówić o konkretach.
— Będziemy się przypatrywać każdej interesującej możliwości — mówi enigmatycznie Wojciech Heydel, wiceprezes PKN Orlen.
Orlen już raz stawał do przetargu na stacje Arala. Wygrał OMV, dzięki czemu umocnił się na pozycji lidera w Czechach pod względem wielkości sprzedaży. W tym rankingu Benzina zajmuje trzecie miejsce, choć jest liderem pod względem liczby stacji.