Rynek klimatyzacji w Polsce podzielić można na dwa główne sektory.
Pierwszy z nich to rynek systemów klimatyzacyjnych i klimatyzatorów z
bezpośrednim odparowaniem czynnika chłodniczego, czyli systemów VRV,
klimatyzatorów split i klimatyzatorów precyzyjnych. Największe udziały w
tym segmencie mają tzw. splity, czyli urządzenia ścienne o niewielkiej
mocy chłodniczej, najchętniej kupowane przez klientów indywidualnych.
Drugi segment obejmuje głównie centralne systemy klimatyzacyjne
stosowane w budynkach użyteczności publicznej i innych obiektach
komercyjnych.
Coraz więcej kupują
Zwolenników systemów chłodniczych wśród klientów indywidualnych stale
przybywa.
— Ceny urządzeń są z roku na rok coraz bardziej przystępne i wiele osób,
planując zakup nowego mieszkania czy domu, decyduje się na wyposażenie
go w klimatyzację — wyjaśnia Piotr Kałużniacki z firmy Samsung
Electronics Polska.
Niestety, rynek klienta indywidualnego jest bardzo niestabilny i w dużej
mierze zależy od warunków pogodowych. To z kolei utrudnia pracę
dystrybutorom układów chłodniczych, bo wszystkie urządzenia trzeba
zamawiać u zagranicznych producentów z dużym wyprzedzeniem.
Upalne lato sprawia, że sklepy z urządzeniami klimatyzacyjnymi dla
obiektów mieszkalnych przeżywają oblężenie, z kolei niebyt słoneczna
aura powoduje spadek sprzedaży.
— Mimo dość chłodnego lata w 2011 r. wielu dostawców urządzeń
najpopularniejszych marek zanotowało wzrost obrotów, gdyż klimatyzacja
przestaje być luksusem i wielu właścicieli domów i mieszkań może już
sobie na nią pozwolić. Szacuje się, że w 2011 r. sprzedano ponad 100
tys. klimatyzatorów typu split — mówi Aleksander Archanowicz, dyrektor
firmy Daikin należącej do Krajowego Forum Chłodnictwa Związek
Pracodawców.
Rynek urządzeń klimatyzacyjnych dla dużych inwestycji budowlanych jest o
wiele bardziej stabilnym sektorem, zależnym głównie od sytuacji
ekonomicznej i kondycji samej branży budowlanej. Nikt bowiem nie
wyobraża sobie biurowca, centrum handlowego czy hotelu bez klimatyzacji.
— Wartość rynku centralnych wodnych systemów klimatyzacyjnych
stosowanych w budynkach użyteczności publicznej i innych obiektach
komercyjnych oszacowano w roku 2011 na około 95 mln EUR, z czego ponad
połowę stanowiły centrale klimatyzacyjno-wentylacyjne. Nieźle poradziły
sobie także urządzenia typu VRV (czasem nazywane VRF) często
stosowane w obiektach komercyjnych. Wartość tego segmentu w zeszłym roku
wyniosła około 30 mln EUR — informuje Aleksander Archanowicz.
Zagraniczni dominują
Wybór urządzeń chłodniczych w Polsce jest duży, jednak z pewnością taki
by nie był, gdyby nie import. Bowiem większość komponentów potrzebnych
do stworzenia systemów, a także część gotowych produktów, sprowadza się
z zagranicy. Najwięcej z Korei Południowej, Japonii i Chin.
— Komponenty są importowane z Azji, gdzie produkcja chemiczna, wciąż
wymagająca dużych nakładów ludzkich, jest najtańsza
— wyjaśnia Marek Perendyk, prezes Centrum Klima.
Niektóre firmy mają w Polsce swoje spółki-córki, które na miejscu
produkują systemy chłodnicze (np. Samsung, który ściąga części z
centrali z Korei Południowej). Urządzenia różnią się wykonaniem, klasą
energetyczną czy poziomem głośności, a także funkcjami dodatkowymi.
Wszystkie te parametry mają decydujący wpływ na cenę. Duży udział w
eksporcie elementów chłodniczych do Polski mają także kraje europejskie,
głównie Wielka Brytania. Polski dystrybutor Centrum Klima na Wyspach
zaopatruje się w centrale wentylacyjne i wentylatory.
Polskie za granicą
Polskie produkty klimatyzacyjne znajdują uznanie nie tylko w kraju, ale
także poza granicami. Centrum Klima swoje produkty, posiadające
certyfikaty jakości, eksportuje aż do 40 krajów, m.in. Skandynawii,
Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, a największy udział w przychodach
z eksportu ma sprzedaż do Niemiec, Belgii i Holandii.
— Eksport stanowi niemal 38 proc. przychodów spółki, co w pierwszym
kwartale 2012 roku dało około 8,8 mln zł — mówi Marek Perendyk.
Prognozy
Według Aleksandra Archanowicza, na rynek centralnych systemów
klimatyzacyjnych w Polsce największy wpływ będzie miała sytuacja
ekonomiczna, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Mimo że w porównaniu do
innych krajów europejskich polska gospodarka notuje dobre wyniki, już
teraz, po I kwartale 2012 r., możemy zaobserwować lekki spadek sprzedaży
w porównaniu do lat 2010-11. Wpływa na to wstrzymywanie się inwestorów z
nowymi inwestycjami, a także ostra konkurencja cenowa między
producentami i dostawcami urządzeń. Mimo tych tendencji ilościowo rynek
w Polsce powinien utrzymać się na poziomie z roku 2011, ale ogólna
wartość rynku centralnych systemów klimatyzacyjnych może się zmniejszyć
w 2012 r. o około 5-10 proc. Stabilnie powinien rozwijać się rynek
systemów VRV, gdyż jest to rozwiązanie zaawansowane technologicznie, z
sukcesem konkurujące z centralnymi systemami wodnymi. Szacuje się, że
ogólna liczba systemów VRV przekroczy 4 tysiące sztuk. Lepsze prognozy
ma rynek klimatyzatorów split, jednak jego wartość będzie w znacznej
mierze zależeć od pogody.
— W sprzyjających warunkach liczba klimatyzatorów split może przekroczyć
120 tysięcy — szacuje Aleksander Archanowicz.