Czytasz dzięki

Bez śladów w naturze

opublikowano: 21-02-2019, 22:00

Na targach Enex i Enex Nowa Energia w Kielcach prezentowane będą innowacje: od paneli fotowoltaicznych po stacje szybkiego ładowania.

Latem 2018 r. Marek Kamiński wybrał się w podróż. Niby nic w tym dziwnego, w końcu zdobywca biegunów często wyprawia się w nieznane. Podróż do Japonii była jednak inna.

Marek Kamiński zakończył 23 sierpnia 2018 r. podróż Nissanem Leaf z Polski do
Japonii. Pokonanie 16 tys. km przez Litwę, Białoruś, Rosję, Mongolię, Chiny i Koreę
Południową zajęło mu 60 dni. Elektryczne auto zaliczyło 53 ładowania na trasie.
Średni zasięg spokojnej jazdy wynosił 250 km, a średni dzienny przebieg — 493
km.
Zobacz więcej

WYPRAWA:

Marek Kamiński zakończył 23 sierpnia 2018 r. podróż Nissanem Leaf z Polski do Japonii. Pokonanie 16 tys. km przez Litwę, Białoruś, Rosję, Mongolię, Chiny i Koreę Południową zajęło mu 60 dni. Elektryczne auto zaliczyło 53 ładowania na trasie. Średni zasięg spokojnej jazdy wynosił 250 km, a średni dzienny przebieg — 493 km. Fot. ARC

— Cel wyprawy był bardzo prosty. Chcieliśmy pokazać, że można podróżować, ale też żyć w taki sposób, aby nic po sobie nie pozostawiać, żadnych śladów. Idea sięga pierwszych wypraw na Biegun Północy i Południowy, kiedy jedynym znakiem były ślady nart na śniegu. Kiedy zdecydowałem się na podróż do Japonii, zastanawiałem się, jak to zrobić, aby jak najmniej ingerować w naturę — mówi Marek Kamiński.

Świadome podróżowanie — według Marka Kamińskiego — obywa się bez ingerencji w środowisko naturalne, które jest niszczone każdego dnia przez miliony samochodów, produkujących ogromne ilości spalin. 13 sierpnia 2018 r., po ponad miesięcznej podróży i pokonaniu niemal 30 tys. km samochodem elektrycznym, polarnik dotarł do celu, pokazując, że takie auto może być alternatywą dla diesla, a długie dystanse nie stanowią już problemu.

Na ratunek środowisku

Co zaskakujące, pierwsze samochody elektryczne pojawiły się dużo wcześniej niż te napędzane benzyną. W latach 30 XIX w. szkocki wynalazca Robert Anderson stworzył silnik elektryczny, który przez lata konkurował z autami Benza. Mocnym punktem silnika spalinowego, który zapewnił mu dzisiejszy triumf nad elektrycznym, jest duża prędkość, którą mogą osiągać samochody. Wraz z rozwojem techniki pojawiły się nowe możliwości, ale konstruktorzy elektrycznych samochodów nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.

Elektromobilność to gorący temat — żyją nim politycy, ekolodzy i wszyscy, którym środowisko naturalne nie jest obojętne. Ma ona zachęcić do kupowania nowych samochodów elektrycznych. Założenia są ambitne — na polskie drogi w ciągu niespełna 10 lat ma trafić prawie milion aut napędzanych prądem.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2018 r. w Unii Europejskiej sprzedano 301 847 osobowych pojazdów elektrycznych — najwięcej w Niemczech. To o 38,2 proc. więcej niż w roku 2017, gdy sprzedaż EV wyniosła 218 336. Z kolei w Polsce sprzedano 1324 samochody całkowicie elektryczne i hybrydy plug-in.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Komisja Europejska zgodziła się w grudniu 2018 r. na wprowadzenie przez Polskę korzystnej amortyzacji i zwolnienia z akcyzy przy zakupie pojazdów elektrycznych. Dlatego należy się spodziewać, że w 2019 r. Polacy kupią więcej takich aut.

Rozwój infrastruktury

Elektromobilność rozwija się coraz szybciej — widać to

choćby podczas branżowych wydarzeń, takich jak targi Enex i Enex Nowa Energia organizowanych przez Targi Kielce. Na dwudniowej imprezie, rozpoczynającej się 27 lutego 2019 r., prawie 90 firm zaprezentuje innowacyjne rozwiązania — od paneli fotowoltaicznych przez urządzenia magazynujące energię po stacje szybkiego ładowania. Aby Polacy chcieli częściej korzystać z aut elektrycznych, potrzebna jest jednak infrastruktura.

— Ustawa o elektromobilności nakłada na nas obowiązek instalowania coraz większej liczby stacji szybkiego dokowania — podkreśla Artur Gaj z ABB, jednego z wystawców targów Enex Nowa Energia.

Według rządowych założeń, w Polsce powstać ma prawie 6,5 tysiąca stacji.

— Od lat promujemy innowacyjność, również w branży motoryzacyjnej. Podczas poprzednich edycji na naszych targach testowaliśmy samochody hybrydowe i elektryczne, w tej stawiamy na promowanie infrastruktury, niezbędnej do wprowadzania nowoczesności na polskich drogach — twierdzi dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Takie inwestycje są konieczne, jeśli projekt elektryfikacji krajowej motoryzacji ma się udać. Stacje dokujące, szybkie ładowanie, ale także fachowcy — mechanicy i serwisanci — to wyzwania, jakie stoją przed branżą.

— Samochody elektryczne nie są melodią przyszłości. To ewolucja, która dzieje się tu i teraz — sumuje Marek Kamiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane