Na polskim rynku alkoholi gra toczy się o duże pieniądze – NielsenIQ szacuje jego wartość na 48,6 mld zł. Producenci nie rywalizują jednak wyłącznie promilami, ponieważ z roku na rok coraz więcej ważą w nim produkty bezalkoholowe.
W ofercie sklepów można już znaleźć np. whisky 0 proc., ale trend jest szczególnie mocny w piwach. W 2017 r. zaledwie jedno na sto piw sprzedawanych w Polsce było bezalkoholowe, a w 2022 r. odsetek się zwielokrotnił do 6,4 proc.
Ambra, lider rodzimego rynku wina i właściciel m.in. marki Cin Cin, chce powtórzyć ten sukces w trunkach, w których się specjalizuje. Bezalkoholowe wina musujące odpowiadają już za 3,5 proc. segmentu win musujących, a udział szybko rośnie – wynika z raportu „CIN & CIN 2023: Freewolucja. Spożycie alkoholi 0% w Polsce”. Wyraźnym liderem jest marka Cin Cin – szacuje swój udział na 52 proc. – ale konkurencja w postaci m.in. brandu Monte Santi z portfela JNT Group nie śpi.
– Trend ograniczenia alkoholu lub jego całkowitej eliminacji nabrał silnego rozpędu. Sklepowe półki wzbogaciły się o szeroki wybór produktów niskoprocentowych oraz bezalkoholowych. To wynik zmian naszych potrzeb, codziennych nawyków, a przede wszystkim świadomości. Konsumenci coraz częściej doceniają jakość i smak produktów bezalkoholowych oraz możliwość celebrowania chwil bez konieczności spożywania alkoholu. Zmierzamy w kierunku zdrowszych i odpowiedzialnych wyborów – mówi Nina Harasimowicz, brand manager marki Cin Cin.
Taki odsetek Polaków ogranicza spożycie alkoholu…
…taki wskazuje jako powód chęć poprawy stanu zdrowia…
…a taki podaje obecność kierowców na spotkaniu jako przykład okazji picia produktów bezalkoholowych.