Bezemisyjny transport publiczny w Jaworznie

opublikowano: 22-11-2018, 22:00

Tauron i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomiły 14 listopada 2018 r. pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii.

Polskie miasta stawiają na bezemisyjny transport publiczny, wykorzystujący autobusy elektryczne. Praktyka pokazuje, że jednym z głównych czynników sukcesu elektryfikacji floty autobusowej jest zastosowanie odpowiednich technologii ładowania lub kombinacji kilku technologii.

Autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się
stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, roboty wyjmują
z niego rozładowane baterie, a następnie instalują nowe — wcześniej naładowane.
Zobacz więcej

KILKA MINUT I GOTOWE:

Autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, roboty wyjmują z niego rozładowane baterie, a następnie instalują nowe — wcześniej naładowane. Fot. ARC

— Komunikację miejską czeka w najbliższych latach rewolucja, na którą, jako koncern energetyczny, chcemy być dobrze przygotowani. Projekt w Jaworznie to kolejny krok w budowie ekosystemu elektromobilności w spółce. Uruchomienie carsharingu samochodów elektrycznych w Katowicach, zaangażowanie w Elektro ScaleUp mają w dłuższym czasie doprowadzić do tego, by Grupa oferowała samorządom i przedsiębiorstwom kompleksowe rozwiązania technologiczne i organizacyjne dla rozwoju e-mobility i Smart City — podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Tauronu Polskiej Energii.

W Jaworznie zostanie przetestowany pierwszy w Polsce system pozwalający na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. Polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, roboty wyjmują z niego rozładowane baterie, a następnie instalują nowe — wcześniej naładowane. Trwa to kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba 2-3 godzin. Wymiana baterii jest całkowicie zautomatyzowana.

Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty przez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi czy trzeci komplet baterii się ładuje. Dla sektora energetycznego korzyścią będzie możliwość elastycznego zarządzania ładowaniem. System zostanie wykorzystany do przeprowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania i optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.

Rozwój elektromobilności ma istotny wpływ na sieć elektroenergetyczną. Decydują o tym takie parametry, jak liczba pojazdów, moc ładowania, profil ładowania, lokalizacja stacji ładowania czy nasycenie stacjami ładowania na konkretnym obszarze. Przy dużej liczbie pojazdów elektrycznych zapotrzebowanie na energię w godzinach szczytu może wzrosnąć nawet do 10 proc. w przypadku wykorzystania do ładowania wyłącznie tzw. szybkich ładowarek.

Zastosowanie technologii wymiennych baterii umożliwi ograniczenie liczby pojazdów ładowanych wysoką mocą w krótkim czasie, ograniczeniem szczytowego zapotrzebowania na energię oraz uniknięciem lub odsunięciem w czasie znaczących inwestycji w sieć dystrybucyjną.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Bezemisyjny transport publiczny w Jaworznie