Rozpoczęła się III edycja kampanii "Bezpieczeństwo pracy w budownictwie", zorganizowana przez Państwową Inspekcję Pracy.
Celem akcji jest zwrócenie uwagi przedsiębiorców i kierowników budów na kwestie organizacji pracy, nadzoru, a szczególnie szkoleń wstępnych i okresowych, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
— Zaniedbania w nadzorze nad pracownikami budowlanymi to częsty problem tej branży w Polsce. Robotnicy, szczególnie młodzi, nie są też odpowiednio przeszkoleni w kwestii bezpieczeństwa, co potwierdzają statystyki: co druga ofiara śmiertelna na budowie, to osoba nowozatrudniona. Dlatego aby dotrzeć do podwykonawców i pracowników, do akcji zaprosiliśmy największe firmy budowlane. To pozwoli nam maksymalnie zwiększyć zasięg kampanii — mówi Anna Tomczyk, Główny Inspektor Pracy.
Firmy, które zgodzą się wziąć udział, otrzymają dostęp do bezpłatnych szkoleń. Oferowane będą także audyty w ramach których Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzi kontrolę w każdym przedsiębiorstwie, które zgłosi taką chęć. Taka wizyta nie będzie wiązała się z żadnymi nakazami ani przymusami prawnymi, a jedynie z sugestiami i poradami, co w działalności spółki należy zmienić.
Podczas kampanii wykorzystywane będą również materiały informacyjne, takie jak banery i plakaty, które pojawią się na terenie budów.
W poprzednich edycjach kampanii wzięło udział ponad 1 tys. pracodawców z branży budowlanej z całej Polski, a przez ostatnie 2 lata w szkoleniach uczestniczyło około 2,5 tys. firm.
O tym jak poważnym problemem dla branży są nieszczęśliwe zdarzenia świadczy to, że na budownictwo przypada w około 10 proc. wszystkich wypadków przy pracy, a w roku 2010 śmierć przy pracy poniosło 112 budowlańców.