Biedronka i Tesco uciekają konkurencji

WIS
25-03-2010, 14:35

Na warszawskiej giełdzie pomyślnie zadebiutował handlowy Eko Holding. Jego sieci sklepów daleko jednak na razie do liderów rynku.

Z szacunkowych danych handlowej Grupy Muszkieterów, do których dotarł „PB”, wynika że w pierwszej dziesiątce największych sieci handlowych pod względem wartości obrotów w naszym kraju plasują się kolejno: Biedronka, Tesco, Carrefour, Real, Auchan, Lidl, Intermarche, E.Leclerc, Polomarket i Kaufland (patrz wykres). W tej stawce powinna się jeszcze znaleźć Żabka, która podawała niedawno, że w 2009 r. jej obroty przekroczyły poziom 2 mld zł. W czołówce nie mieści się jednak cała plejada innych dużych sieci, w tym m.in. sieć supermarketów Eko rozwijana przez Eko Holding, który pomyślnie zadebiutował wczoraj na warszawskiej giełdzie.

Największe sieci w Polsce
Zobacz więcej

Największe sieci w Polsce

Choć perspektywy na awans do ścisłej handlowej czołówki wydają się wciąż niezłe, biorąc pod uwagę możliwość przyspieszenia rozwoju przez akwizycje, to jednak z doświadczenia innych krajów wynika, że będzie to niezwykle trudne. Z danych Nielsena wynika, że na rozwiniętych rynkach konsolidacja handlu doprowadzała z reguły do drastycznego ograniczenia liczby sieci na rynku. Dzięki temu w Szwajcarii, Szwecji, Finlandii, Danii czy Norwegii udział trzech największych detalistów w rynku przekracza aż 80 proc. W Polsce trzy największe sieci kontrolują obecnie dopiero około 20 proc. rynku. Z roku na rok ich udział jednak systematycznie się powiększa, kosztem mniejszych graczy.

- Moim zdaniem, na polskim rynku jest miejsce dla 2-3 dużych operatorów hipermarketów, 2-3 silnych graczy z segmentu dyskontów i 2-3 operatorów supermarketów. Segment mniejszych sklepów też czeka konsolidacja, w ramach kilku dużych, zintegrowanych pionowo grup handlowych budowanych przez dystrybutorów hurtowych – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Jego zdaniem branżę handlową czeka kolejna fala fuzji i przejęć, a przejmować będą ci, którzy najlepiej poradzili sobie w czasie spowolnienia.
- To dobry czas na debiut giełdowy i pozyskanie kapitału na akwizycje, bo w branży będzie co kupować – ocenia Andrzej Faliński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WIS

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Biedronka i Tesco uciekają konkurencji