Bilans kosztów autonomicznej jazdy wyraźnie na plus

opublikowano: 06-05-2020, 22:00

Samojeżdżące pojazdy przyniosłyby 53,5 mld zł oszczędności rocznie. Najpierw trzeba jedak zainwestować.

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury przygotowali symulację kosztów oraz oszczędności, jakie przyniosłoby wprowadzenie autonomicznego ruchu pojazdów. Wnioski zostały zebrane w raporcie „Autonomiczny transport przyszłości”.

Z szacunków wynika, że przy 282 tys. km dróg publicznych koszt wyposażenia infrastruktury drogowej tylkow czujniki umożliwiające bezpieczne poruszanie się samochodów bez kierowców wyniósłby 55 mld zł. W 2018 r. koszty związane z wypadkami i kolizjami drogowymi wyniosły jednak 56 mld zł. Przy założeniu, że w 90 proc. przypadków ich powodem jest tzw. czynnik ludzki, jego eliminacja dałaby oszczędności rzędu 50,9 mld zł. Zdaniem autorów raportu koszty pracy w branży transportowej po wprowadzeniu autonomicznych aut spadłyby o 10 proc. — wynagrodzenia w sektorze np. w 2017 r. wyniosły 20 mld zł. Koszty zużycia paliwa i materiałów w transporcie natomiast spadłyby o 5 proc. — bazując na danych za 2017 r., oszczędności wyniosyby0,4 mld zł. Łącznie dałoby to prawie 53,5 mld zł. Pod uwagę trzeba jednak wziąć także zagrożenia.

— Jednym z nich jest spadek znaczenia polskich firm logistycznych. Sektor w Polsce opiera się na małych przedsiębiorstwach, które nie mają dużych pieniędzy na inwestycje w nowe technologie. Konkurują tanią siłą roboczą — mówi Jacek Grzeszak, analityk PIE.

Wśród innych wymienia: zwiększenie zatłoczenia na ulicach miast, cyberzagrożenia czy niepokój społeczny związany z oddaniem kontroli nad pojazdami systemom IT. W Polsce ruszyły pierwsze działania zmierzające do autonomizacji ruchu: w Jaworznie — mapowanie miasta pod kątem pojazdów autonomicznych, w Krakowie — testy tramwaju autonomicznego. W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii prowadzone są testy dronów autonomicznych. Powstał tu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów.

— To wspólna inicjatywa rządu i metropolii na rzecz rozwoju miejskiego transportu dronowego, w tym także autonomicznego. W ostatnim czasie udało się zapoczątkować zaawansowane testy dronowego transportu medycznego w warunkach miejskich w związku z COVID-19 — mówi Małgorzata Darowska, pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane