Bioton powinien postawić na peny

AT
opublikowano: 12-06-2012, 00:00

Spółka biotechnologiczna liczy na zastrzyk gotówki ze sprzedaży insulinowych wstrzykiwaczy.

Na przełomie roku Bioton, giełdowy producent insuliny kontrolowany przez Ryszarda Krauzego, chce wejść na chiński rynek penów insulinowych. Trafią one do oferty Bayera, który w Państwie Środka ma wyłączność na sprzedaż insulin Biotonu.

— Podpisaliśmy aneks do umowy, na podstawie której Bayer będzie mógł sprzedawać nasze urządzenia do podawania insuliny. Szacujemy, że na rynek trafią na przełomie roku — zapowiada Sławomir Ziegert, prezes Biotonu.

Według szacunków spółki, chiński rynek insuliny jest wart około 1 mld USD. Ilu pacjentów może sięgnąć po urządzenia polskiej firmy? Bioton podaje przykład konkurenta: koncern Novo Nordisk, który jest liderem chińskiego rynku diabetologicznego, sprzedaje peny 90 proc. Chińczyków stosujących jego insuliny. Koszt jednego to 20-50 EUR. Chiny nie są jedynym rynkiem, na który Bioton chce wejść z penami.

— Już dzisiaj są dostępne w Polsce, Rosji, Tajlandii, na Filipinach i Białorusi. Do końca trzeciego kwartału wprowadzimy je na kolejne rynki azjatyckie. W Europie Zachodniej i USA pojawią się równolegle z insuliną, czyli za 2-3 lata — twierdzi Sławomir Ziegert.

Jego zdaniem, światowy rynek urządzeń do podawania insuliny w 2016 r. będzie wart ponad 10 mld USD. Peny zaczynają wypierać tradycyjne strzykawki — stosuje je już ponad połowa cukrzyków, w Europie nawet 80 proc., a w Japonii 75- -95 proc. Marcin Szuba, zarządzający funduszem PZU Energia Medycyna Ekologia, uważa, że peny mogą przesądzić o sukcesie lub porażce Biotonu na rynku klasycznej insuliny.

— Peny często wyróżniają oferty koncernów farmaceutycznych. Jeśli urządzenie Biotonu się sprawdzi, powinno pociągnąć w górę wyniki — ocenia Marcin Szuba. Jego zdaniem, oprócz penów kluczowa dla spółki jest sprzedaż insulin w Chinach. Dwa lata temu, gdy giełdowy producent podpisywał umowę z Bayerem, zapowiadał, że już w 2011 r. obroty na chińskim rynku wyniosą 43 mln zł.

— Dynamika sprzedaży nie była tak wysoka, jak oczekiwaliśmy. Bayer koncentrował się na wprowadzeniu insuliny do jak największej liczby placówek szpitalnych. To fundament dla skokowego wzrostu sprzedaży — przekonuje Sławomir Ziegert.

W polskim rynku insulin klasycznych Bioton ma 33 proc. udziałów. W ciągu roku chce go zwiększyć do 38 proc. Spółka liczy też na krajową sprzedaż pasków dla cukrzyków. Choć na listę refundacyjną wrócili liderzy tego segmentu, podtrzymuje plany zwiększenia udziałów w rynku wartym ponad 400 mln zł.

— Na koniec roku chcemy mieć 5-6 proc. [w zeszłym roku poniżej 1 proc. — red.] — uściśla Sławomir Ziegert.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AT

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu