Na przełomie roku Bioton, giełdowy producent insuliny kontrolowany przez Ryszarda Krauzego, chce wejść na chiński rynek penów insulinowych. Trafią one do oferty Bayera, który w Państwie Środka ma wyłączność na sprzedaż insulin Biotonu.
— Podpisaliśmy aneks do umowy, na podstawie której Bayer będzie mógł sprzedawać nasze urządzenia do podawania insuliny. Szacujemy, że na rynek trafią na przełomie roku — zapowiada Sławomir Ziegert, prezes Biotonu.
Według szacunków spółki, chiński rynek insuliny jest wart około 1 mld USD. Ilu pacjentów może sięgnąć po urządzenia polskiej firmy? Bioton podaje przykład konkurenta: koncern Novo Nordisk, który jest liderem chińskiego rynku diabetologicznego, sprzedaje peny 90 proc. Chińczyków stosujących jego insuliny. Koszt jednego to 20-50 EUR. Chiny nie są jedynym rynkiem, na który Bioton chce wejść z penami.
— Już dzisiaj są dostępne w Polsce, Rosji, Tajlandii, na Filipinach i Białorusi. Do końca trzeciego kwartału wprowadzimy je na kolejne rynki azjatyckie. W Europie Zachodniej i USA pojawią się równolegle z insuliną, czyli za 2-3 lata — twierdzi Sławomir Ziegert.
Jego zdaniem, światowy rynek urządzeń do podawania insuliny w 2016 r. będzie wart ponad 10 mld USD. Peny zaczynają wypierać tradycyjne strzykawki — stosuje je już ponad połowa cukrzyków, w Europie nawet 80 proc., a w Japonii 75- -95 proc. Marcin Szuba, zarządzający funduszem PZU Energia Medycyna Ekologia, uważa, że peny mogą przesądzić o sukcesie lub porażce Biotonu na rynku klasycznej insuliny.
— Peny często wyróżniają oferty koncernów farmaceutycznych. Jeśli urządzenie Biotonu się sprawdzi, powinno pociągnąć w górę wyniki — ocenia Marcin Szuba. Jego zdaniem, oprócz penów kluczowa dla spółki jest sprzedaż insulin w Chinach. Dwa lata temu, gdy giełdowy producent podpisywał umowę z Bayerem, zapowiadał, że już w 2011 r. obroty na chińskim rynku wyniosą 43 mln zł.
— Dynamika sprzedaży nie była tak wysoka, jak oczekiwaliśmy. Bayer koncentrował się na wprowadzeniu insuliny do jak największej liczby placówek szpitalnych. To fundament dla skokowego wzrostu sprzedaży — przekonuje Sławomir Ziegert.
W polskim rynku insulin klasycznych Bioton ma 33 proc. udziałów. W ciągu roku chce go zwiększyć do 38 proc. Spółka liczy też na krajową sprzedaż pasków dla cukrzyków. Choć na listę refundacyjną wrócili liderzy tego segmentu, podtrzymuje plany zwiększenia udziałów w rynku wartym ponad 400 mln zł.
— Na koniec roku chcemy mieć 5-6 proc. [w zeszłym roku poniżej 1 proc. — red.] — uściśla Sławomir Ziegert.