Biurokracja podcina skrzydła eksporterom

opublikowano: 03-07-2019, 22:00

Skomplikowane przepisy — to doskwiera polskim firmom planującym ekspansję. Spółki z innych krajów mają z tym mniejszy problem.

Firma Doradcza Grant Thornton przepytała eksporterów pod kątem barier w rozwoju biznesu na zagranicznych rynkach. Okazuje się, że największą przeszkodą, na jaką narzekają polskie firmy planujące ekspansję zagraniczną, są ograniczenia wynikające z przepisów dotyczących wywozu towarów i usług oraz inwestycji kapitałowych, a także poziom skomplikowania tychże regulacji. Jest to główna bariera dla 28 proc. ankietowanych w Polsce firm. To mniej więcej tyle, ile zebrały łącznie trzy kolejne czynniki wymieniane przez spółki, czyli konkurencja na docelowych rynkach (11 proc. wskazań), niepewność polityczna i konflikty terytorialne (10 proc.) oraz cła (8 proc.).

28 proc. polskich firm wskazujących na biurokrację jako główny ogranicznik eksportu — to najwyższy wynik ze wszystkich 33 państw objętych badaniem. Dla porównania — w Szwecji czy Finlandii żadna firma nie wskazała tego problemu jako głównej bariery w ekspansji zagranicznej. Globalnie w całym badaniu odpowiedź tę wybrało 17 proc. respondentów, a wśród krajów Unii Europejskiej — 16 proc.

— Oczywiście do badań ankietowych należy podchodzić z ostrożnością, ponieważ pokazują one nie tyle obiektywną rzeczywistość, co jej subiektywny odbiór, a ten może być nieco wypaczony. Tak silna dominacja czynnika biurokratycznego w naszym badaniu dla Polski musi jednak budzić niepokój i wymaga troski organów państwa, by tę barierę ograniczać — zwraca uwagę Przemysław Polaczek, partner zarządzający Grant Thornton.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jeśli chodzi o główne różnice w ocenach polskich i zagranicznych ankietowanych, oprócz tego, że spółki w naszym kraju mają dużo większy problem z regulacjami (różnica aż 11 proc.), to częściej niż firmy na świecie deklarują, że ogranicza je niestabilność polityczna lub konflikty na docelowych rynkach. Zdaniem ekspertów może to wynikać z silnych powiązań części polskich firm z rynkiem ukraińskim, na którym trwa konflikt zbrojny. Polscy przedsiębiorcy zdecydowanie rzadziej niż ich koledzy z innych krajów wskazują na ograniczenia finansowe jako główną barierę w rozwoju ekspansji. Na świecie jest to druga najczęściej wskazywana przeszkoda (8 proc. wskazań), w Polsce — jedna z najrzadziej wymienianych (4 proc.). Może to wynikać z dobrej sytuacji kapitałowej polskich firm oraz bardzo konkurencyjnego sektora bankowego i gwarancyjnego.

Jak mówią eksperci Grant Thorntona, bardzo ważne jest, aby polskie firmy, które mają ambicje, żeby budować obecność na zagranicznych rynkach, miały ku temu odpowiednie warunki, bo sukces ostatnich 30 lat naszej gospodarki to w dużej mierze zasługa silnej aktywności polskich spółek na świecie. W 2018 r. wartość polskiego eksportu wyniosła 1,17 bln zł, co oznacza realny (po wyeliminowaniu inflacji) wzrost o 534 proc. w porównaniu z 1998 r. Eksport wynosi obecnie już 55 proc. PKB.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane