Biurowa Warszawa na nowych torach

Anna Gołasa
05-06-2018, 22:00

Deweloperzy biurowi szturmują najlepiej skomunikowane części stolicy. Nie tylko okolice ronda Daszyńskiego.

Codziennie ponad połowa podróży warszawiaków odbywa się z wykorzystaniem transportu miejskiego — wynika z Warszawskich Badań Ruchu.

Zobacz więcej

Fot. Adam Chelstowski - FORUM

— Notujemy rocznie ponad miliard przejazdów komunikacją miejską. Era fascynacji samochodem osobowym dobiega końca — twierdzi Maciej Florczak, przedstawiciel Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM).

Popularność warszawskich autobusów, tramwajów i metra spowodowała, że coraz więcej osób motywuje decyzję o zmianie pracy atrakcyjniejszym położeniem biura.

— Cena najmu nie jest jedynym ważnym elementem przy podejmowaniu decyzji lokalizacyjnej najemcy. Według naszych badań, w 2014 r. 61 proc. ankietowanych wskazało koszty jako ważny czynnik wyboru, w 2015 r. było to już tylko 53 proc. W tym samym czasie dla 88 proc. badanych pracowników istotna była dostępność komunikacji publicznej. Można przypuszczać, że ten wskaźnik wzrósł w ostatnich trzech latach — uważa Mikołaj Sznajder, dyrektor w CBRE.

Według najnowszego raportu CBRE, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, ZTM i firmy Placemakers, nowe biura w Warszawie będą powstawały w miejscach dobrze skomunikowanych, zwłaszcza transportem szynowym.

— Trend odchodzenia od samochodów na rzecz komunikacji miejskiej coraz częściej jest pochodną preferencji samych pracowników, ale też działań miasta. Ograniczanie liczby miejsc parkingowych, wzrost opłat za postój czy więcej ulic z ograniczonym ruchem samochodowym to przykłady działań, które zostaną wdrożone, żeby rozładować korki w stolicy — mówi Joanna Mroczek, starszy dyrektor w CBRE.

W najbliższych latach pozycję biurową umocnią przede wszystkim okolice ronda Daszyńskiego, gdzie do 2021 r. przybędzie 15 biurowców. Obecnie buduje się tu 424 tys. mkw. biur, co stanowi prawie połowę powierzchni powstającej w Warszawie. W ciągu czterech lat aż o 60 proc. — do 90 tys. — zwiększy się także liczba osób pracujących w tej części miasta.

W biura zaczyna obrastać także ulica Marszałkowska, przez którą przebiegają dwie linie metra, średnicowa linia kolejowa i dwie trasy tramwajowe. W najbliższych czterech latach liczba biurowców w tej części miasta zwiększy się z 13 do 18, zaś liczba pracowników wzrośnie aż o 107 proc. (do 15 tys.).

Trzecim regionem, który zyska mocną, biurową oprawę, są okolice Dworca Gdańskiego, który jest węzłem przesiadkowym między metrem, tramwajami, a koleją. Rozbudowana komunikacja miejska powoduje, że do 2021 r. w tym rejonie liczba budynków biurowych wzrośnie z siedmiu do 12, a liczba pracowników zwiększy się do niemal 28 tys. To wzrost o aż 105 proc.

Na biurowym radarze firm są także okolice Metra Wilanowska. Według ekspertów CBRE i ZDG TOR, dzięki dobrej dostępności komunikacyjnej i bliskości głównych arterii miasta lokalizacja ma potencjał, by w 2021 r. stać się miejscem pracy dla 23 tys. osób (wzrost o 27 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Biurowa Warszawa na nowych torach