Biznes chce ożywić zachodnie Pomorze

Karolina Guzińska
opublikowano: 20-05-1999, 00:00

Biznes chce ożywić zachodnie Pomorze

Północna Izba Gospodarcza zamierza promować nadmorskie gminy

W PROMOCJI SIŁA: Wyspa Wolin to nie tylko Międzyzdroje, które sobie doskonale radzą. Niestety, zachodnie wybrzeże Bałtyku nie jest dostatecznie rozreklamowane. Western Piknik ma zainicjować akcję promocji nadmorskich gmin położonych na Pomorzu Zachodnim — deklaruje Dariusz Stępień, prezes Północnej Izby Gospodarczej. fot. ARC

Działająca w Szczecinie Północna Izba Gospodarcza chce aktywnie angażować się w promocję gospodarczą i turystyczną regionu. Jedną z organizowanych przez nią corocznie imprez prezentujących atrakcje północnej Polski jest Western Piknik. Podczas tegorocznej imprezy gminy, organizacje gospodarcze i przedsiębiorstwa przedstawią ofertę turystyczną i inwestycyjną wyspy Wolin. Jednym z patronów prasowych Pikniku będzie „Puls Biznesu”.

Po upadku Zachodniopomorskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, szczecińscy biznesmeni zostali bez własnej reprezentacji. Nie czekając na inicjatywy administracyjne, trzy lata temu sami założyli Północną Izbę Gospodarczą (PIG), która skupia około 200 przedsiębiorstw z byłych województw: szczecińskiego, koszalińskiego, słupskiego i gorzowskiego. Wiodącymi branżami w PIG są: gospodarka morska, budownictwo, transport, turystyka, usługi i handel.

— Nasza izba jest oddolną inicjatywą podmiotów gospodarczych, dlatego działamy społecznie. Staramy się tworzyć klimat dla rozwoju przedsiębiorczości, prowadzimy działalność edukacyjną i reprezentujemy środowiska gospodarcze regionu wobec władz lokalnych i centralnych —informuje Dariusz Stępień, prezes PIG.

Izba integruje

Jak twierdzi Dariusz Stępień, najważniejszym celem izby jest integracja środowisk biznesowych oraz akcja na rzecz inicjatyw regionalnych.

— Wiele firm znanych jest wyłącznie z nazwy i rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast nie są one utożsamiane z konkretnymi ludźmi. Wspólne wyjazdy i regularne spotkania członków i sympatyków PIG, wśród których znajdują się także przedstawiciele lokalnej administracji, umożliwiają wzajemne poznanie ludziom z różnych branż. Podczas spotkań odbywają się autoprezentacje firm, co jest tanią i skuteczną formą promocji. Ponieważ małym firmom jest zwykle trudno dotrzeć normalną drogą do szefów dużych przedsiębiorstw, nasze imprezy to nie tylko wykłady, misje handlowe, czy wyjazdy na targi, ale także herbatki, wigilie, pikniki. W nieformalnej atmosferze nawiązywanie kontaktów przychodzi najłatwiej. Nie ma tabunu sekretarek, przez który trzeba się przedzierać. Dzięki takim inicjatywom, wśród członków izby tworzy się mobilizujący system wzajemnego protekcjonizmu — przekonuje prezes PIG.

Północna Izba Gospodarcza utrzymuje kontakty ze swoimi odpowiednikami w Niemczech, przyjmuje misje gospodarcze i organizuje targi kopoperacyjne dla firm z Niemiec, Skandynawii, Francji, nawet Chin. Położenie Szczecina przy zachodniej granicy sprawia, że biznesmeni z tego regionu doskonale znają rynek niemiecki. Popularnością wśród przedsiębiorców z Polski Centralnej i Wschodniej cieszy się założona przez PIG baza danych firm niemieckich, szukających w Polsce partnera.

— Izba ściśle współpracuje z regionami i firmami niemieckimi i szwedzkimi. Staramy się przełamywać bariery mentalne, zwłaszcza w środowisku małych i średnich firm w krajach sąsiedzkich. Współorganizujemy m.in. Dni Szwedzkie w Polsce. W maju polsko-szwedzka delegacja odwiedziła mieszaną, szwedzko-polską firmę, która z dobrym rezultatem działa na rynku materiałów budowlanych — twierdzi Dariusz Stępień.

W rytmie country

Przedsiębiorcy z Niemiec i Skandynawii pojawią się w przedostatni weekend lipca na Western Pikniku. Muzycznie impreza będzie przedpremierą Picnic Country Mrągowo. Zadbano także o liczne atrakcje sportowe, rekreacyjne i gastronomiczne dla biznesmenów i ich rodzin, jednak głównym celem pikniku jest prezentacja atrakcji turystycznych Wolina, rejonów do zagospodarowania i możliwości inwestycyjnych.

— Promujemy koncepcję przekształcenia wyspy w park rekreacyjny, nastawiony na rozwój turystyki i agroturystyki. Inny pomysł to wytyczenie trasy Słońca między Świnoujściem a Mielnem. Byłaby to oś turystyczna w pasie nadmorskim, z dobrymi drogami i inną infrastrukturą, wyróżniająca się urbanistycznie i kolorystycznie. W celu poprawy koniunktury gospodarczej wyspy Wolin trzeba wykorzystać jej dwa podstawowe atuty: położenie w rejonie przygranicznym i bliskość pasa nadbałtyckiego. Jednym z pomysłów na rozwój gospodarczy Pomorza Zachodniego jest wykorzystanie tego regionu — leżącego przecież na przecięciu najważniejszych szlaków komunikacyjnych — jako centrum transportowo-spedycyjnego, budowa autoportu i polepszenie stanu dróg — uważa Dariusz Stępień.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Guzińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Biznes chce ożywić zachodnie Pomorze