Biznes docenia kursy

Jan Kaliński
17-01-2007, 00:00

Aby nowa technologia rzeczywiście ułatwiała pracę, trzeba umieć z niej korzystać. Dlatego czasami bez szkolenia ani rusz.

Dofinansowywanie przez UE powoduje wzrost rynku

Aby nowa technologia rzeczywiście ułatwiała pracę, trzeba umieć z niej korzystać. Dlatego czasami bez szkolenia ani rusz.

Rynek usług IT rośnie w Polsce coraz szybciej. Według danych IDC nawet o kilkadziesiąt procent rocznie. Zgodnie z tymi tendencjami, choć nie aż tak dynamicznie, rozwija się także branża szkoleń IT. W 2005 r. wzrost jej przychodów osiągnął 17,6 proc. i mniej więcej tyle samo w ubiegłym. W Polsce ze szkoleń informatycznych korzysta 100 tys. osób rocznie. Analitycy szacują, że wartość tego rynku wynosi obecnie około 200 mln zł. Według szacunków IDC w latach 2006-10 będzie ona rosła o blisko 10 proc. rocznie.

Te dobre perspektywy sprawiają, że mimo dużej konkurencji branża szkoleniowa się rozwija i ciągle wiele nowych firm znajduje dla siebie miejsce na rynku. I choć oferta edukacyjna dużych renomowanych centrów od dwóch lat niewiele się zmieniła, to, dostrzegając konkurencję, dodają one nowe propozycje. Przychody dziesiątki największych firm wyspecjalizowanych w szkoleniach IT stanowią około 60 proc. całości przychodów tej branży. To kolejny dowód, że rynek ciągle się rozszerza, a dzieje się tak m.in. za sprawą wzrostu gospodarczego i dofinansowywania z UE .

Dzięki funduszom

— Co roku odnotowujemy kilkunastoprocentowy wzrost liczby uczestników szkoleń. Największe zapotrzebowanie jest na kursy zaawansowane oraz dofinansowywane z funduszy unijnych. W ramach tych ostatnich w ubiegłym roku nasza firma przeszkoliła 500 osób — mówi Tomasz Siemek, dyrektor ds. szkoleń w ABC Data CE.

Pieniądze z Unii wpływają na zmianę profilu klientów.

— O ile w poprzednich latach dominowały wśród nich duże organizacje, o tyle dziś obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na edukację informatyczną ze strony małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to związane z dostępnością tych szkoleń i ich ceną. Dzięki środkom z Europejskiego Funduszu Spójności mniejsze firmy także stać na szkolenia, które jeszcze kilka lat temu były po prostu zbyt drogie — mówi Katarzyna Chojnowska, dyrektor pionu edukacji w Altkom Akademii.

Wzrost branży szkoleniowej łączy się szczególnie ze szkoleniami specjalistycznymi. Menedżerowie dostrzegają konieczność inwestowania w szkolenie pracowników. Wśród tematów szkoleń dominują technologie najbardziej rozpowszechnione na polskim rynku. Liderem są produkty Microsoftu. Popularne są też szkolenia poświęcone produktom: IBM, Symantec, Novel czy Citrix. Coraz częściej klienci pytają o szkolenia poświęcone zarządzaniu projektami oraz bezpieczeństwu sieci.

Na cenę szkoleń wpływa wiele czynników — tematyka, liczba uczestników, czas trwania, a także to, czy jest to kurs autoryzowany oraz czy kończy się uzyskaniem certyfikatu.

— Koszt dnia szkoleniowego, zależnie od poziomu, zakresu i formy szkolenia wynosi od 500 zł na osobę — szacuje Daria Grzegorska, dyrektor Akademii Infovide-Matrix.

Między jakością a ceną

Przykładowo w jednej z firm najtańsze autoryzowane szkolenie techniczne Microsoftu kosztuje 1 tys. zł, a najdroższe 3 tys. zł. Ceny kształtują się od kilkuset złotych za proste szkolenia z aplikacji biurowych po kilka tysięcy zł za zaawansowane, kilkudniowe szkolenia technologiczne. Największe firmy są w stanie przyjmować jednocześnie blisko tysiąc kursantów. Jednak w przypadku szkoleń informatycznych, liczebność grupy nie powinna przekraczać 12 osób.

— Aby zapewnić komfort na kursach, szkoli się od 1 do 8 osób — twierdzi Joanna Haduch.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Kaliński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Biznes docenia kursy