Biznes musi pracować nad wizerunkiem

opublikowano: 18-02-2015, 00:00

Przedsiębiorcy w oczach Polaków z jednej strony są potrzebni, a z drugiej — niekoniecznie uczciwi.

Nieuczciwy prywaciarz, dorobkiewicz i krętacz, który myśli tylko o tym, jak wyzyskać pracownika — taki obraz przedsiębiorcy w oczach społeczeństwa na szczęście odchodzi w przeszłość. Polacy coraz częściej dostrzegają pozytywną rolę, jaką odgrywają prywatne firmy w naszej gospodarce — to najważniejszy wniosek z badania przeprowadzonego na 1 tys. Polaków w wieku od 15. roku życia, przez TNS Polska na zlecenie Rzetelnej Firmy w połowie stycznia tego roku.

— Po 26 latach od zmiany ustroju zrozumieliśmy, że to nie rząd daje nam pracę i finansuje funkcjonowanie wielu sfer życia publicznego, ale właśnie prywatni przedsiębiorcy — zauważa Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Aż 73 proc. badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że Polscy przedsiębiorcy budują siłę i jakość polskiej gospodarki, a 74 proc. przyznało, że to dzięki podatkom płaconym przez polskich przedsiębiorców rząd ma pieniądze na utrzymanie służby zdrowia, szkolnictwa, policji, wojska, inwestycje drogowe itp. Jednak pomimo pozytywnych zmian w postrzeganiu przedsiębiorców ich ogólny obraz w oczach Polaków pozostawia jeszcze wiele do życzenia.

Nadal panuje silne przekonanie o tym, że człowiek, który odniósł sukces w biznesie, może być nieuczciwy. Aż 62 proc. badanych twierdzi, że przedsiębiorcy starają się oszukać system, żeby płacić niższe podatki.

Negatywnie badani ocenili także konkurencyjność polskich firm. Zdaniem 58 proc. respondentów, przedsiębiorcy owszem budują siłę rodzimej gospodarki, ale są mniej konkurencyjni niż zagraniczne firmy. Do tego Polacy wciąż są przekonani, że w prywatnej firmie trudno się dorobić. Aż 81 proc. z nich uważa, że pensje w tym sektorze są za niskie. Tym samym obraz polskich przedsiębiorców jest dzisiaj pełen sprzeczności.

Zdaniem prezesa Rzetelnej Firmy, wizerunek firmy w opinii publicznej ma ogromne znaczenie dla społeczeństwa i gospodarki. Dlatego warto nad nim pracować. Dobrym sygnałem jest fakt, że pojawia się coraz więcej zmian legislacyjnych, które będą sprzyjać działalności firm, jak np. projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, zakładający rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika, czy proponowane przez Ministerstwo Gospodarki domniemanie uczciwości i rozstrzygania wątpliwości na korzyść przedsiębiorców zawarte w projekcie założeń projektu ustawy tzw. konstytucji gospodarczej.

— Jednocześnie jednak przedsiębiorcy wciąż często narzekają na to, że urzędnicy z zasady traktują ich jak oszustów — mówi Waldemar Sokołowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Biznes musi pracować nad wizerunkiem