Biznes pod szyldem znanej marki czyli franczyza

  • Justyna Klupa
opublikowano: 28-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Dostęp do know-how oraz niższe ryzyko wejścia na rynek – to główne zalety franczyzy. Największe wady to koszty i wymóg stosowania narzuconych standardów i rozwiązań.

Własna działalność to dla wielu osób spełnienie marzeń. Niestety, nie tak łatwo o pomysł na dobry i dochodowy biznes. Dla tych, którzy chcieliby zakosztować pracy na własny rachunek, ale nie mają żadnego planu działania, dobrym rozwiązaniem może być franczyza. W tej formule franczyzodawca, czyli firma, która zapewnia dostęp do sprawdzonych modeli biznesowych, udziela odpłatnego pozwolenia, zgody lub licencji na sprzedaż produktów lub usług - w zamian za pewien z góry umówiony udział w przychodach franczyzobiorcy lub ponoszone przez niego stałe opłaty. Decydując się na franczyzę, przedsiębiorca ma możliwość prowadzenia działalności gospodarczej pod szyldem danej marki i mimo że działa na własny rachunek, to w znacznym stopniu jest powiązany z franczyzodawcą.

Nowy przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością finansowania wejścia do sieci. Umowy franczyzowe często przewidują również wpłaty na wspólny fundusz marketingowy. Franczyzodawcy często mają też udział w marży na kupowanych produktach. W umowie między stronami są omówione szczegóły dotyczące kosztów, ale również kwestie dotyczące używania przez franczyzobiorcę logotypu, nazwy handlowej i znaku towarowego sieci.

W 2020 r. w Polsce funkcjonowało 1310 sieci franczyzowych, a działalność prowadziło 83 tys. franczyzobiorców – wynika z raportu o rynku franczyzy przygotowanego portal Franchising.pl i firmę konsultingową Profit system. Większość sieci funkcjonuje w branżach spożywczej i gastronomicznej.

Zalety i wady

Przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają korzyści takiego rozwiązania. Atutem franczyzy jest przede wszystkim dostęp do sprawdzonego know-how firmy o ugruntowanej pozycji w branży oraz wsparcie ze strony franczyzodawcy. Poza tym ta opcja oznacza często dużo niższe ryzyko wejścia na rynek i – co ważne dla osób ceniących samodzielność - względne poczucie niezależności w prowadzeniu działalności. Poza tym przedsiębiorcy decydujący się na franczyzę często mają możliwość korzystania z dużej kampanii reklamowej i bardziej konkurencyjnych cen dostaw.

Z kolei jej wadami są: ryzyko związane z prowadzoną działalnością – chociaż to akurat dotyczy każdej funkcjonującej firmy – oraz wysokie koszty nabycia licencji. Minusem franczyzy jest również konieczność stosowania z góry narzuconych standardów i rozwiązań. Ta opcja daje pozorną niezależność, ponieważ działania firmy w znacznym stopniu są ograniczone warunkami umowy.

Umowa

Umowa franczyzy może zostać zawarta w formie ustnej lub pisemnej. Nie ma to znaczenia dla jej ważności, co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym, zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z maja 2014 r. (I ACa 222/14): „dla umowy franczyzy nie została przewidziana forma szczególna pod rygorem nieważności, a stosunki handlowe pomiędzy przedsiębiorcami mające w dużej mierze charakter niesformalizowany dopuszczają zawarcie umowy w formie ustnej, czy w sposób dorozumiany”.

Strony franczyzy mają swobodę kształtowania postanowień umowy. Ważną rolę w porozumieniu pełni pakiet franczyzowy, czyli licencja franczyzowa. Obejmuje on zazwyczaj znak towarowy, pod którym firma będzie prowadziła działalność, know-how, podręcznik operacyjny, usługi świadczone przez strony, zobowiązania oraz opłaty ponoszone przez franczyzobiorcę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane