Biznes się cieszy

Lesław Kretowicz
18-06-2002, 00:00

Richard

Mbewe

główny ekonomista WGI

- Inflacja generalnie obniża wartość pieniądza w czasie. Przedsiębiorca lub menedżer, kiedy prognozuje budżetowanie, musi wziąć pod uwagę wartość pieniądza w czasie i inflację. Im wyższy poziom inflacji, tym koszt pieniądza będzie wyższy. Dla przedsiębiorstw prowadzących handel zagraniczny równie ważny będzie kurs danej waluty. Jednak i w tym wypadku najważniejszy wpływ najpierw będzie miał poziom inflacji, a później wahania na rynku walutowym.

Iwona

Pugacewicz-Kowalska

główny ekonomista CA IB

- W mojej ocenie inflacja jest jednym z najważniejszych czynników, które musi wziąć pod uwagę dane przedsiębiorstwo. Poziom inflacji to przede wszystkim odpowiednia zmiana cen w czasie. Niski wzrost cen jest lepszy dla przedsiębiorcy, gdyż znacznie łatwiej mu przewidzieć ceny zakupu i sprzedaży, a menedżerowi łatwiej zrobić prognozę finansową firmy.

Tadeusz

Marszalik

prezes Tras Tychy

- W naszych prognozach finansowych opieramy się przede wszystkim na wysokości stóp procentowych, a dopiero później na inflacji. Wynika to z faktu, że poziom inflacji w ostatnich latach nie był stabilny. Oczywiście im niższa inflacja, tym niższe koszty finansowe, które w naszym przypadku mają większe znaczenie.

Przemysław Chabowski

prezes Morliny

- Niska inflacja, a więc stałość cen, ma zasadnicze znaczenie. Siła nabywcza konsumentów jest ograniczona. Przy wyższej inflacji jesteśmy zmuszeni podnieść ceny, a może to spowodować spadek obrotu. Konsument przy wyższej cenie po prostu wstrzymuje się od zakupów. Jeżeli rzeczywiście poziom inflacji będzie stabilny i przewidywalny, to będzie można coś planować.

Waldemar Kozłowski

szef projektu autostrady A-1

Skanska Polska

- Dla branży drogowej w praktyce bardzo korzystna jest niska inflacja. Często bowiem kontrakt formułowany jest w taki sposób, że w pierwszym roku jego realizacji wogóle nie uwzględnia się tego wskaźnika. Dla inwestora czy wykonawcy wysoka inflacja, której nie przewidziano w kontrakcie, jest dużym problemem.

Janusz Malinowski

prezes Grupy Ströer

- Poziom inflacji jest kluczowym wskaźnikiem makroekonomicznym. Niska i stabilna inflacja jest dla naszej firmy bardzo korzystna.

Piotr

Kaczmarek

prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego

- Z poziomem inflacji związana jest wysokość stóp procentowych, a to przekłada się na popyt inwestycyjny. Niska inflacja sprzyja inwestowaniu i jest pożądana przez firmy finansowe takie jak EFL.

Marcin Piróg

prezes

Carlsberg Okocim

- Inflacja w Polsce zbliżona do inflacji w krajach cywilizowanych, a taka teraz jest w naszym kraju, powoduje stabilność funkcjonowania firmy. Ma ona wpływ na ceny naszych produktów i co się z tym wiąże na skalę sprzedaży. To z kolei przekłada się na lepszy i szybszy rozwój przedsiębiorstwa.

Małgorzata Majewska-Śliwa

dyr. generalny

Centra Poznań

- Poziom inflacji jest bardzo istotny. Niski daje lepsze możliwości prognozy kosztów i osadzania ich w postaci cen na produkty. Niska inflacja jest elementem stabilizującym funkcjonowanie firmy. Dla krajów UE być może nasza inflacja jest jeszcze zbyt wysoka, ale po zaledwie 12 latach transformacji, jednocyfrowa inflacja jest moim zdaniem wynikiem, którego nie musimy się wstydzić.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Lesław Kretowicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Biznes się cieszy