BIZNESOWA UKŁADANKA

opublikowano: 01-03-2013, 15:28

Ostatnio coraz głośniej mówi się o innowacyjności, start-upach, nowych technologiach i e-biznesie. Wiele osób chce tworzyć własne rozwiązania mobilne i platformy oparte o społeczności, ponieważ wydają się proste, szybkie i – w stosunku do tradycyjnego biznesu – tanie do zbudowania. Wyobraźnię pobudzają też doniesienia o spektakularnych zyskach ze sprzedaży udziałów najbardziej rozpoznawalnych usług internetowych.

 

Co jednak powoduje, że jednemu się „poszczęści”, a inny pozostanie, w najlepszym wypadku, z nieużywanym produktem i masą problemów? Co jest gwarantem sukcesu? Odpowiadając przewrotnie, wbrew pozorom nie jest to produkt! Najważniejszym elementem tej układanki jest innowacyjny sposób dotarcia do klienta.  Zdarza się, że przedsiębiorca nie zauważa powagi sytuacji.

Planując zawczasu kształt i koncepcję życia produktu, jeszcze przed jego powstaniem, unika się problemów z późniejszym kombinowaniem i ciągłymi „pivot’ami”, czyli ciągłym szukaniem innych zastosowań i możliwości dla wyprodukowanego produktu. Z pomocą przychodzi koncepcja modeli biznesowych.

Czym właściwie jest model biznesowy? To po prostu racjonalny sposób  kreowania wartości produktu przez firmę. Analizując poszczególne aspekty działalności – takie jak partnerzy, aktywności, zasoby, propozycja wartości, kanały dystrybucji oraz relacje z klientem, segmentacja klientów, struktura kosztów i strumienie przychodów – można skutecznie określić potencjalny sukces i stopień ryzyka (trudności) przedsięwzięcia. I najciekawsze jest to, że nie dotyczy to tylko tych najbardziej innowacyjnych czy technologicznych pomysłów na biznes. Dobry model biznesowy może mieć kwiaciarnia, apteka czy sieć budek z kawą.

Lean Canvas i Business Model Generation to siostrzane idee, prowadzące w ustandaryzowany sposób proces oceny i tworzenia strategii działania dla firmy. W Polsce bardzo znanym przykładem nowoczesnego podejście do „starych” biznesów jest firma InPost, która wyeliminowała podstawową uciążliwość przy odbiorze przesyłek – konieczność stanie w kolejce na poczcie, wprowadzając usługę bezpośredniego odbioru paczek w tzw. „paczkomatach”. InPost zyskał w ten sposób ogromną część rynku i odnotował znaczny sukces finansowy.

Młodzi przedsiębiorcy, stawiający pierwsze kroki w rynkowej rzeczywistości, powinni pamiętać, że warto poświęcić czas i energię na porządne opracowanie modelu biznesowego, a praca na tym etapie procentuje. Same innowacyjne produkty to dopiero początek drogi prowadzącej do sukcesu w biznesie, a jak wie każdy doświadczony przedsiębiorca – droga ta jest długa i kręta.

Dr Maciej Gawlik

Prezes Zarządu SonarMind Sp. z o.o.

we Wrocławskim Parku Technologicznym S.A

Artykuł został zrealizowany w ramach projektu „(R)ewolucje firm akademickich”. Projekt uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia „Kreator innowacyjności. Wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej.”

Więcej na stronie http://www.facebook.com/RewolucjaFirmAkademickich"

Artykuł został zrealizowany w ramach projektu „(R)ewolucje firm akademickich”. Projekt uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia „Kreator innowacyjności. Wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej.”

Więcej na stronie http://www.facebook.com/RewolucjaFirmAkademickich"

Artykuł został zrealizowany w ramach projektu „(R)ewolucje firm akademickich”. Projekt uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia „Kreator innowacyjności. Wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej.”

Więcej na stronie http://www.facebook.com/RewolucjaFirmAkademickich"

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane