BlaBlaCar zabiera się za pociągi

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-12-17 13:11

Internetowa platforma łącząca kierowców z pasażerami wprowadza nową usługę. Chce zawalczyć o zwolenników podróży koleją. Również w Polsce.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na czym polega nowa usługa BlaBlaCar
  • jaki ma potencjał
  • ile osób korzysta z usług platformy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

BlaBlaCar, największy na świecie serwis wspólnych przejazdów dla osób podróżujących na długich dystansach, kontynuuje na swojej platformie rozszerzanie dostępu do różnych środków transportu. Niedawno rozpoczął współpracę z hiszpańskimi przewoźnikami kolejowymi Renfe i Iryo, których bilety są już dostępne na platformie w Hiszpanii. Tym samym BlaBlaCar stał się pierwszą w tym kraju platformą umożliwiającą pasażerom porównywanie i rezerwację miejsc na podróże samochodowe, autobusowe i kolejowe w jednym miejscu. Nicolas Brusson, współzałożyciel i prezes francuskiego serwisu, podkreśla, że uruchomienie sprzedaży biletów na pociągi w Hiszpanii to pierwszy krok w długoterminowym planie integracji usług kolejowych na głównych rynkach działalności. W planach firmy na najbliższe lata jest również uruchomienie sprzedaży biletów na kolejnych rynkach, w tym w Polsce.

— Prowadzimy przygotowania do wprowadzenia możliwości kupowania biletów kolejowych za pośrednictwem naszej platformy także W Polsce. Jednocześnie w Polsce i w Ukrainie kontynuujemy prace nad zwiększeniem liczby przewoźników autobusowych, aby zapewnić naszym użytkownikom jak najszerszy wybór. Wraz ze stale postępującą globalną cyfryzacją i przechodzeniem sprzedaży biletów do internetu widzimy duży potencjał także w integracji współdzielenia podróży samochodem z innymi środkami transportu — mówi Olgierd Szyłejko, dyrektor generalny regionu CEE w BlaBlaCar.

BlaBlaCar rozpoczął strategię multimodalności w 2019 r. — oprócz wspólnych przejazdów dla właścicieli aut i pasażerów firma umożliwiła przewoźnikom autobusowym oferowanie biletów za pośrednictwem platformy. Od tego czasu BlaBlaCar oferuje bilety ponad 5 tys. operatorów autobusowych w Europie Środkowo-Wschodniej i Brazylii. Dzięki przejęciu w 2019 r. francuskiej firmy Ouibus serwis utworzył także własną sieć autobusową BlaBlaCar Bus obejmującą zasięgiem całą Europę Zachodnią. Globalnie 24 proc. pasażerów serwisu korzysta z ofert autobusowych dostępnych na platformie, a 76 proc. ze współdzielonych przejazdów samochodami.

Polska jest drugim pod względem wielkości rynkiem BlaBlaCar w Europie Środkowo-Wschodniej z blisko 6 mln zarejestrowanych użytkowników. Tylko w 2023 r. kierowcy zgłosili chęć zabrania ponad 4 mln pasażerów. Teraz BlaBlaCar liczy, że skorzysta na popularności kolei w Polsce. W 2023 r. z usług przewoźników kolejowych w Polsce skorzystało ponad 374,4 mln osób.