Błędy w rozmowach z inwestorem

Dominika Masajło
opublikowano: 2017-07-05 22:00
zaktualizowano: 2017-07-05 19:32

Niekompetentny zespół, kiepski model biznesowy i brak pomysłu na realizację projektu — to grzechy firm, które chcą pozyskać wsparcie z funduszy VC.

Polska scena startupowa dynamicznie się rozwija, przyciągając uwagę rodzimych oraz zagranicznych inwestorów. Jedną z metod finansowania projektów są fundusze venture capital (VC), których wsparcie w zależności od prowadzonej polityki inwestycyjnej trwa od trzech do siedmiu lat. Jednak nie każda firma ma szansę pozyskać finansowanie. Powód? Młodzi przedsiębiorcy często popełniają błędy, które już na samym początku zniechęcają inwestorów do podpisania umowy.

— Na przestrzeni ostatnich kilku lat trafiają do nas coraz ciekawsze i lepiej przygotowane projekty. Nadal jednak te najlepsze stanowią zaledwie kilka procent wszystkich propozycji, które otrzymujemy. Błędy wynikają przede wszystkim z braku doświadczenia i zazwyczaj są powielane przez młodych przedsiębiorców — wyjaśnia Krystyna Kalinowska, dyrektor inwestycyjny z Podlaskiego Funduszu Kapitałowego. Inwestorzy nie sfinansują nawet najbardziej oryginalnego pomysłu, jeżeli nie zostanie zaprezentowany jasny sposób jego realizacji i pozyskania potencjalnych klientów. Określenie odpowiedniej grupy docelowej uchroni start-up przed stworzeniem produktu lub usługi, którymi nikt nie będzie zainteresowany. Ponadto, warto pamiętać, że ubiegając się o wsparcie, należy wykazać się przed inwestorem kompetencją i znajomością wybranego sektora.

— Fundusz lokuje swój kapitał przede wszystkim w zespół. Jeśli start-up nie ma doświadczenia i wiedzy na temat danej branży, to nie będzie w stanie wdrożyć przyjętej strategii. Co za tym idzie — zaangażowany w przedsięwzięcie fundusz nie osiągnie na inwestycji oczekiwanej stopy zwrotu. Jeśli więc za danym projektem nie stoją ludzie z odpowiednimi kwalifikacjami, to nie powinien on liczyć na wsparcie inwestora — dodaje Krystyna Kalinowska. Kolejne często popełniane przez młodych przedsiębiorców błędy to niewystarczająco dobrze przemyślana strategia sprzedaży oraz brak gotowości do poniesienia ryzyka związanegoz przedsięwzięciem. Niewłaściwa strategia sprzedaży to ryzyko, że fundusze przeznaczone na marketing będą wydawane nieefektywnie — i tym samym uniemożliwi to uzyskanie przychodów. Natomiast niezaangażowanie przez spółkę nawet niewielkich funduszy w swój projekt zostanie prawdopodobnie negatywnie odebrane przez inwestorów — fundusz nie może być jedyną stroną, która ma coś do stracenia. Dodatkowo, na samym początku kariery biznesowej nie należy mieć zbyt wysokich oczekiwań względem wynagrodzenia, warto natomiast być świadomym, że honorarium musi być wprost proporcjonalne do wyników osiąganych przez spółkę.