Błędy wykonawcy uchylają gwarancje
Złe zastosowanie materiałów powoduje odrzucenie reklamacji
NIEWŁAŚCIWE STOSOWANIE: Krzysztof Jakubiak z Henkla podkreśla, że zdecydowana większość reklamacji wynika z niewłaściwego zastosowania materiałów.
fot. ARC
Wytwórcy materiałów i akcesoriów budowlanych twierdzą, że większość reklamacji spowodowana jest niewłaściwym zastosowaniem ich produktów przez wykonawców. Dlatego bardzo ważną sprawą jest wybór sprawdzonej firmy instalacyjnej. W przeciwnym razie można stracić prawo do reklamacji.
Producenci kuszą klientów kilku lub nawet kilkunastoletnimi gwarancjami na oferowane przez siebie wyroby. Jednak może się okazać, że reklamacja zostanie odrzucona z powodu złego zastosowania materiałów. Dlatego inwestorzy powinni zwracać baczniejszą uwagę na właściwy dobór wykonawców.
Przestrzegać instrukcji
— Sprzedając nasze wyroby zaopatrujemy inwestorów i wykonawców w instrukcje. Jeśli nasi klienci zastosują się do nich, wtedy nie ma żadnych problemów z gwarancją — twierdzi Marek Wolski, szef dystrybucji firmy Lindab.
— Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, na matertiały, które oferujemy, są trzy lata gwarancji. Jednak przy większych inwestycjach stosujemy podejście indywidualne — deklaruje Bartosz Kuczek, dyrektor handlowy Erbak.
Krzysztof Jakubiak z Henkla stwiedza, że firma stosujegwarancje wynikające z certyfikatu ISO 9001.
— Gwarancji udzielamy wówczas, gdy prace zostały wykonane zgodnie z projektem technicznym przez wyspecjalizowaną firmę i odpowiednio przeszkolony zespół. Prace powinny też być nadzorowane i odbierane na poszczególnych etapach przez uprawnionego inspektora nadzoru — informuje Aleksandra Paprocka z firmy Atlas.
Winny wykonawca
Producenci zwracają uwagę, że większość zgłaszanych przez inwestorów reklamacji dotyczy złego zastosowania materiałów. Po prostu firmy, które wykonują prace często nie zapoznają się z instrukcją.
— Okazuje się, że około 99 proc. reklamacji wynika z tego, że źle zostały wykonane prace instalacyjne. Pozostałą część stanowią drobne usterki techniczne — mówi Krzysztof Jakubiak.
— Około 60-70 proc. reklamacji wynika ze złego zastosowania materiałów — szacuje Bartosz Kuczek.
— Do tej pory reklamacje były sporadyczne i zawsze dotyczyły błędów wykonawczych, związanych z nieprzestrzeganiem przez wykonawców zalecanej technologii — dodaje Aleksandra Paprocka.
Uniknąć problemu
Co w takim razie powinien uczynić inwestor, aby uniknąć problemów i kłopotów związanych z ewentualnym odrzuceniem reklamacji?
— Najlepiej korzystać z licencjonowanych przez nas wykonawców, wtedy inwestor będzie miał pewność, że gwarancja będzie najpełniejsza. Uzyskanie licencji jest bardzo żmudnym procesem, ale dzięki temu mamy pewność, że firma, którą polecamy, wykona wszystko właściwie — radzi Bartosz Kuczek.
— Nasze wyroby sprzedawane są poprzez sieć dystrybutorów, którzy współpracują z wykonawcami. Klient kupuje jednocześnie towar i usługę, dzięki temu ma możliwość uniknięcia problemów z niewłaściwym zastosowaniem materiałów — dodaje Marek Wolski.
Producenci wydają certyfikaty rekomendowanym przez nich wykonawcom.
— Inwestor powinien zadbać, aby projekt techniczny był wykonany profesjonalnie, czyli przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia. Do prac wykonawczych należy zatrudnić firmę posiadającą świadectwo promocyjne w zakresie stosowania naszych systemów lub potwierdzające szkolenie pod nadzorem osoby uprawnionej — informuje Aleksandra Paprocka.
Radosław Górecki