Bogdanka będzie operatorem kolei

Katarzyna Kozińska
18-06-2002, 00:00

Polskie Linie Kolejowe, spółka z grupy PKP, chcą oddać zarządzanie nad nierentownymi odcinkami sieci. Pierwszym chętnym jest kopalnia Bogdanka, która chce wozić węgiel, a w sprzyjających okolicznościach — także ludzi. Od dwóch lat kopalnia nie może jednak dostać koncesji.

Lubelska kopalnia Bogdanka, najlepsza kopalnia węgla kamiennego w kraju, która od prawie dwóch lat nie może się doczekać prywatyzacji, chce uniezależnić od PKP transport węgla do swoich odbiorców. Jest także zainteresowana zorganizowaniem transportu osobowego w regionie.

— Na razie to tylko projekt — zastrzega Waldemar Janoszczyk, wiceprezes Bogdanki do spraw handlu.

Kopalnia nie dostała od Ministerstwa Infrastruktury koncesji na usługi transportowe.

Waldemar Janoszczyk zapewnia, że mijają dwa lata od złożenia wniosku, a Bogdanka nie dostała żadnej odpowiedzi z resortu. Jego zdaniem, przejęcie przewozu towarów mogłoby znacznie ograniczyć koszty kopalni. Na razie Bogdanka korzysta z usług PKP Cargo, któremu płaci za przewozy 120 mln zł rocznie.

— Przewozimy rocznie 4,5 mln ton węgla do odbiorców w regionie. Mamy własne lokomotywy, kupujemy nowe wagony — do końca roku będzie ich 400. Z fachową kadrą też nie ma problemu. Trudno ocenić, ile moglibyśmy zaoszczędzić, bo nie znamy sposobu naliczania kosztów przewozu — podkreśla Waldemar Janoszczyk.

Zamiary Bogdanki idą w parze z propozycją Polskich Linii Kolejowych, spółki, która po wyłączeniu z PKP stała się właścicielem 23,5 tys. km sieci kolejowej. PLK mają pozostać własnością państwową.

Żeby poprawić rentowność, zarząd spółki zdecydował się na poszukiwanie inwestorów chętnych na wykorzystanie ponad 6 tys. km deficytowych odcinków sieci, do których PLK dokładają rocznie 200 mln zł.

Tadeusz Augustowski, szef PLK, uważa, że część tras opłacałoby się oddać władzom samorządowym nawet za darmo. Władze województwa poznały już ofertę PLK. Na ich decyzję czeka również Bogdanka.

— Sami nie uruchomimy przewozów osobowych. Konieczne jest zaangażowanie samorządu. Władze lokalne musiałyby dotować tę usługę — wyjaśnia wiceszef Bogdanki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Bogdanka będzie operatorem kolei