Boty wchodzą do biur

opublikowano: 21-12-2020, 13:07

Nie maszyna z blachy, lecz algorytm próbuje zabrać nam pracę. Obroną jest edukacja.

Robot sprawdzi się w fabryce, ale nie w biurze. Dlatego białe kołnierzyki, w przeciwieństwie do niebieskich, mogą spać spokojnie. Utrata pracy im nie grozi. Czyżby? Najwyraźniej nie wiemy, z jaką technologią mamy do czynienia.

Według raportu Abile ponad połowa Polaków robotyzację kojarzy z maszyną na linii produkcyjnej, a tylko co trzeci – z system informatycznym opartym na algorytmach. Owszem, w nowoczesnych montażowniach i magazynach pełno jest urządzeń lokomocyjno-manipulujących, które wspomagają lub zastępują ludzi. Niemniej prawdziwa ekspansja dotyczy nie tyle fizycznych, ile wirtualnych rozwiązań. To głównie one są dla nas zagrożeniem. Zawłaszczają procesy administracyjne, finansowo-księgowe, HR, rekrutację i obsługę klienta (kto wie, czy miła pani z call center, z którą załatwiałeś dzisiaj reklamację towaru, nie jest botem).

Cicha ekspansja:
Cicha ekspansja:
Roboty już tu są – i mają wirtualną postać. Dlatego z ich obecności nie zawsze zdajemy sobie sprawę.
Adobe Stock

Oprogramowanie RPA (ang. robotic process automation) przygotowuje raporty, szuka konkretnych informacji na dyskach i w mejlach, zarządza nieruchomościami komercyjnymi, a nawet prowadzi zdalne rozmowy kwalifikacyjne. Jak przewiduje Gartner, 90 proc. dużych przedsiębiorstw na świecie zaadaptuje software’owe roboty do końca 2022 r. Małe i średnie firmy potrzebują na to więcej czasu. A co z Polską? U nas technologia RPA dopiero raczkuje, co jednak nie oznacza, że można zwlekać ze zdobyciem kwalifikacji, które jeszcze długo będą poza zasięgiem sztucznej inteligencji. Przykład: warto zostać psychologiem, aktorem lub pracownikiem socjalnym, bo w tych zawodach liczy się coś, co jest obce maszynom – empatia.

– Szacujemy, że w Polsce tylko kilka do kilkunastu procent firm wdraża roboty softwarowe RPA. Impulsem do zmian mogłaby być ulga robotyzacyjna. Na razie jest ona przeznaczona tylko dla zakładów wytwórczych, lecz – jak pokazuje doświadczenie – wszystko, co sprawdzi się w przemyśle, szybko wprowadzają inne branże – mówi Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile Consulting.

Polscy przedsiębiorcy uważają, że nie stać ich na takie innowacje. Mylą się. Specjaliści z Abile wyliczyli, że roczny koszt licencji rozwiązania RPA i jednorazowy koszt wdrożenia to łącznie około 50 proc. rocznej pensji przeciętnego pracownika, która wynosi obecnie około 64 tys. zł. W każdym kolejnym roku działania botów koszt spada do 20-25 proc. średniego wynagrodzenia.

– Inwestycja w RPA zwróci się już w kilka miesięcy. Bot może działać przez całą dobę z wysoką efektywnością. Jedna minuta jego pracy to nawet 20 minut pracy człowieka. Dzienna wydajność aplikacji jest 60-krotnie wyższa niż statystycznego pracownika – wskazuje Mariusz Gołębiewski.

Gdy pracodawcy zaczną liczyć, białym kołnierzykom zrzedną miny.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane