Od 12 grudnia 2001 r. obowiązuje ustawa o cenach. Wprowadza obowiązek oznaczania ceną każdego produktu i usługi. Za brak ometkowania towaru przedsiębiorca zapłaci karę wysokości 1-5 tys. EUR (3,6 tys. zł-18 tys. zł).
Ustawa o cenach reguluje zasady i tryb kształtowania cen między przedsiębiorcami oraz między przedsiębiorcami a konsumentami.
Wysokie kary
Ustawa nakazuje umieszczanie ceny na każdym produkcie. Jeżeli dojdzie do obniżenia ceny, to sprzedawca musi wskazać powód obniżki. Uchylanie się od obowiązków wynikających z ustawy skutkować będzie nałożeniem przez inspekcję handlową kary pieniężnej wysokości 1-5 tys. EUR (3,6-18 tys. zł).
— Dzięki tej ustawie zyskaliśmy możliwość nakładania administracyjnych sankcji finansowych na opornych sprzedawców. Dotychczas mogliśmy jedynie karać mandatami oraz kierować wnioski do kolegiów ds. wykroczeń — mówi przedstawiciel biura prawnego Głównej Inspekcji Handlowej.
Każdy produkt musi być więc ometkowany. Obowiązek ten uderzy szczególnie w supermarkety. Oprócz dużego nakładu pracy związanego z metkowaniem, poniosą też wyższe koszty.
Zysk do zwrotu
Jeżeli produkt ma jakieś wady, to producent ma obowiązek obniżyć jego cenę. Taki sam obowiązek ciąży na sprzedawcy. O przyczynie obniżki należy informować konsumentów.
— W przypadku niewykonania tego obowiązku Główna Inspekcja Handlowa wyda decyzję określającą rodzaj i charakter wad oraz wysokość koniecznej obniżki. Dotychczas nie przysługiwało nam takie uprawnienie — mówi przedstawiciel biura prawnego GIH.
Przedsiębiorca, który nie obniżył ceny wadliwego produktu, jest zobowiązany do zwrotu klientowi nienależnie osiągniętego zysku. W przeciwnym razie będzie musiał wpłacić do budżetu państwa kwotę dodatkową wysokości 150 proc. nienależnie osiągniętego zysku. Zgodnie z ustawą, decyzja o określeniu nienależnego zysku i dodatkowej kwoty nie może być wydana, jeżeli od końca roku, w którym pobrano niewłaściwą cenę lub marżę, upłynęło pięć lat.
Zdaniem przedstawicieli Głównej Inspekcji Handlowej brak stosownych rozporządzeń wykonawczych znacznie utrudni stosowanie ustawy. Razem z nową regulacją powinny wejść w życie np. zasady uwidacznia- nia cen towarów i usług. Powinien być również ustalony wykaz produktów, które nie będą objęte pisemną charakterystyką jakości.