Branża piwna konsoliduje siły

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-11-16 00:00

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego — Browary Polskie zapowiada walkę z piwnymi podatkmi i niefortunną nowelizacją ustawy alkoholowej. Nowe władze organizacji przewidują zahamowanie wzrostu sprzedaży piwa w tym roku.

Przedstawiciele Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie prognozują, że rok 2001 będzie pierwszym od ośmiu lat, w którym branża nie zanotuje wzrostu sprzedaży. W ostatnich latach wzrosty te wynosiły od 7 proc. do 12 proc. rocznie.

— Tym samym może spełnić się czarny scenariusz, przed którym przestrzegaliśmy rok temu. Będzie dobrze, jeżeli uda się nam utrzymać sprzedaż na poziomie roku 2000 — mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej i jednocześnie członek zarządu ZPPP BP.

W roku ubiegłym browary działające na terenie kraju ulokowały na rynku około 24 mln hl piwa.

Zdaniem przedstawicieli ZPPP PB, powodem załamania się dynamiki sprzedaży jest wprowadzenie wyższych podatków (akcyza w tym roku wzrosła o około 18 proc.). Nie wiadomo, jak będzie wyglądała akcyza piwna na rok 2002, ale raczej nie należy się spodziewać, aby skala jej podwyżki była niższa niż 5 proc. Drugim czynnikiem jest wprowadzona 14 września br. nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. I choć w myśl nowelizacji, reklama piwa została uznana za legalną, to została ona obwarowana szeregiem ograniczeń. Przedstawiciele zarządu ZPPP twierdzą jednak, że obostrzenia te nie rozwiążą problemu alkoholizmu czy wypadków spowodowanych w wyniku spożycia alkoholu.

— W naszym statucie istotne miejsce odgrywa działalność edukacyjna, dzięki której może utrwalić się zmiana nawyków konsumpcyjnych alkoholu w Polsce. Dlatego będziemy w tej kwestii współpracowali z organizacjami społecznymi i instytucjami rządowymi takimi jak PARPA — twierdzi Nico Nusmeier, prezes zarządu Żywca i wiceprezes ZPPP BP.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego powstał w 1998 roku. W lipcu 2001 reaktywował działalność pod nazwą ZPPP Browary Polskie. Obecnie skupia w swoich szeregach 18 firm browarniczych, zatrudniających około 15 tys. osób. Browar i grupy piwne zrzeszone w związku kontrolują obecnie około 90 proc. polskiego rynku piwa.