Branża przyszłości

Karol Piasecki, prezes DOZ.pl
19-12-2008, 00:00

Rok 2009 może się okazać przełomowy dla polskiej branży farmaceutycznej. W obliczu kryzysu finansowego sektor ochrony zdrowia, prawdopodobnie jako jeden z nielicznych, będzie odporny na zjawiska recesyjne. Działamy na rynku, który ma szczególne znaczenie z punktu widzenia potrzeb nowoczesnego społeczeństwa. Sprzedaż leków, ze względu na zmiany ekonomiczno-demograficzne,

utrzyma w najbliższych latach stabilny wzrost.

W przyszłości na polski rynek będą miały wpływ głównie trzy czynniki. Wraz ze wzrostem gospodarczym powinna zmienić się struktura wydatków publicznych na ochronę zdrowia, w tym na refundację. Jednocześnie bogacące się społeczeństwo coraz chętniej będzie inwestowało w swoje zdrowie. Ale największy wpływ powinny mieć zmiany struktury demograficznej, które wymuszą zwiększenie wydatków na opiekę zdrowotną.

Jak pokazują prognozy, za kilka lat co piąty Polak będzie miał ponad 60 lat. Jednocześnie rośnie przeciętna długość życia, a wraz z nią — potrzeby medyczne. Coraz więcej ludzi cierpi na przewlekłe dolegliwości, które zwiększają długoterminowe zapotrzebowanie na terapie. Pojawienie się nowych leków, rosnąca zamożność społeczeństwa i przykładanie coraz większej wagi do zdrowia sprawiają, że w następnych latach będzie się pojawiało coraz więcej potrzeb wymagających ewolucji usług farmaceutycznych.

Podsumowując ostatni rok z punktu widzenia pacjentów, nie sposób nie wymienić wzrostu aktywności aptek internetowych. Chociaż już od 1 maja 2007 roku możemy kupować leki przez internet, to dopiero w ostatnim czasie coraz więcej Polaków wybiera tę formę zakupów. W wirtualnych aptekach ceny są niższe nawet do 30 proc. niż w tradycyjnych, dlatego — na podstawie doświadczeń z rynków zachodnich — można przewidywać, że do 2015 roku w sieci będzie sprzedawany co dziesiąty produkt. Dzisiaj ten rynek jest w Polsce wart 21,5 mld zł.

Wraz z rozpowszechnianiem się zakupów w sieci wzrośnie znaczenie e-farmacji. Wyzwaniem będzie zorganizowanie systemu jak najszerszej edukacji zdrowotnej, wirtualnych konsultacji, elektronicznych recept oraz budowa sieci informacji łączącej punkty opieki zdrowotnej, w tym apteki. W promocję i koordynację tych zjawisk zaangażowała się w ostatnich latach Unia Europejska, której celem jest stworzenie Europejskiego Obszaru Zdrowia — w ramach programu i2010. Jego priorytetem jest nie tylko sprawny system opieki, ale również lepiej poinformowany pacjent.

Zadaniem menedżerów na najbliższe lata jest przygotowanie polskiego biznesu do nadchodzących zmian i wykorzystanie pojawiających się okazji rynkowych. Nic więc dziwnego, że branża farmaceutyczna jest określana przez niektórych analityków branżą przyszłości. l

Karol Piasecki,

prezes DOZ.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Piasecki, prezes DOZ.pl

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Branża przyszłości