Branża targowa podsumowuje 2012 rok

Marta Bellon
opublikowano: 2013-01-28 00:00

Gorsza kondycja firm spowodowała, że na udział w targach zdecydowało się nieco mniej wystawców niż dwa lata temu.

W minionym roku powierzchnia targowa wynajęta wystawcom wzrosła, ale liczba wystawców nieznacznie spadła — wynika ze wstępnych danych statystycznych polskiego rynku targowego. Porównując te dane w układzie dwuletnim, ze względu na cykl organizacji targów, Polska Izba Przemysłu Targowego (PIPT) przewiduje wzrost wynajętej powierzchni targowej o ok. 57 tys. mkw. oraz wzrost liczby zwiedzających o około 126 tys. osób czyli o 12,4 proc. Liczba wystawcówna targach w Polsce w 2012 roku spadła o 1,3 proc. — z 27,9 tys. w 2010 r. do 27,5 tys. w roku 2012.

PIPT ocenia, że mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej, targi w Polsce pozostały dla przedsiębiorców ważnym instrumentem komunikacji biznesowej. Izba tłumaczy, że spadek liczby wystawców jest odzwierciedleniem gorszej kondycji przedsiębiorców w niektórych branżach gospodarki, a nie zmniejszenia zainteresowania targami.

„To rezultat przede wszystkim wyhamowania inwestycji w wielu branżach np. w budownictwie. Rynek polski jako ważna część międzynarodowego rynku targowego odczuwał także kryzys w strefie euro” — czytamy w komunikacie PIPT.

Organizatorzy targów i operatorzy obiektów targowych przyznają jednak, że rośnie świadomość wystawców i zwiedzających na temat funkcji spełnianych przez targi jako narzędzia komunikacji biznesowej i marketingu. Przedsiębiorcy mają również coraz lepsze możliwości zaprezentowania swoich firm i produktów. W 2012 r. cztery ośrodki targowe zarządzane przez członków izby zwiększyło powierzchnię ekspozycyjną, łącznie o ponad 43 tys. mkw. Dokładne wyniki statystyczne polskiego rynku targowego w 2012 r. poznamy za kilka tygodni.