Branżowa odpowiedzialność

Dorota Czerwińska
opublikowano: 2013-09-30 00:00

Firmy nie mogą unikać odpowiedzialności za wpływ, jaki ich działalność wywiera na ludzi i środowisko.

Definicja odpowiedzialnego biznesu to nic innego jak odpowiedzialność firmy za jej wpływ na otoczenie i społeczeństwo — zarówno pozytywny, jak i negatywny. Dlatego strategie i działania CSR są mocno uzależnione od branży i rodzaju działalności firmy.

Firma Bayer chce pasją do nauki zarazić młodych ludzi. Wiosną ruszył program multimedialnych warsztatów popularno-naukowych dla dzieci i młodzieży w warszawskim salonie BayLab. Warszawski BayLab to drugie tego typu miejsce w Europie. [FOT. ARC]
Firma Bayer chce pasją do nauki zarazić młodych ludzi. Wiosną ruszył program multimedialnych warsztatów popularno-naukowych dla dzieci i młodzieży w warszawskim salonie BayLab. Warszawski BayLab to drugie tego typu miejsce w Europie. [FOT. ARC]
None
None

— Współpracując z przedsiębiorstwami i tworząc dla nich strategie CSR, przyglądamy się różnym obszarom ich działalności i wyszukujemy te, w których firma może mieć największą odpowiedzialność względem różnych grup interesariuszy.Pozytywny wpływ należy wspierać, a negatywny minimalizować — mówi Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu, PwC. PwC pomagało tworzyć strategie CSR m.in. dla Grupy PGNiG.

— Jednym z działań CSR tej spółki jest troska o środowisko naturalne, zwłaszcza tam, gdzie firma inwestuje w rozwój infrastruktury i poszukiwania gazu łupkowego — wyjaśnia Irena Pichola.

Z kolei firma obuwnicza CCC, która część swojej produkcji obuwia zleca na rynki wschodnie, postanowiła przyjrzeć się funkcjonowaniu łańcucha dostaw. Dokonuje wszelkich starań, by w fabrykach, w których powstają jej buty, były zachowane odpowiednie standardy i warunki pracy.

Kto i jak dla nas pracuje

Również firma Nestlé, jeden z największych na świecie producentów żywności, zaczyna działania CSR na początku łańcucha dostaw — czyli na etapie doboru dostawców.

Wspieramy ich rozwój. Na przykład prowadzimy szkolenia z zakresu nowoczesnego rolnictwa dla naszych dostawców do fabryki w Rzeszowie. Dzielimy się wiedzą, by maksymalizować jakość i wydajność upraw z ich plantacji — mówi Iwona Konstanty, młodszy kierownik ds. komunikacji korporacyjnej Nestlé Polska.

Są też inne przykłady CSR w Nestlé. Firma informuje na produktach o jakości surowców używanych do wytwarzania żywności. To tzw. kompas żywieniowy, w którym firma wyjaśnia, jak czytać etykiety i na które wartości odżywcze szczególnie zwracać uwagę podczas zakupów. Odpowiedzialna działalność w sektorze bankowym to na pewno przejrzystość i niewprowadzanie klientów w błąd. Z ciekawą inicjatywą wyszedł Bank BPH, który obiecał klientom grać fair.

— Prowadzimy weryfikację tych zobowiązań i co pół roku sprawdzamy, czy bank spełnia to, co deklaruje klientom — opowiada Irena Pichola.

Nie kosztem środowiska

Również strategia CSR firmy Henkel Polska wynika ze specyfiki jej działalności.

— Zdajemy sobie sprawę, że przez nasze produkty mamy wpływ na jakość i standard życia milionów konsumentów. Dlatego staramy się zachować równowagę między sukcesem biznesowym a troską o środowisko.Mamy wiele osiągnięć. W ostatnich 11 latach Henkel w skali globalnej zmniejszył zużycie wody o 44 proc., o 43 proc. zużycie energii, a o 53 proc. wytwarzanie odpadów na tonę produkcji — wylicza Dorota Strosznajder, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Henkel Polska.

Wszystkie proszki Henkla w Polsce mają formułę bezfosforanową już od połowy lat 90., a Persil Extra ma najbardziej skoncentrowaną formułę ze wszystkich proszków dostępnych na polskim rynku, co ułatwia transport i utylizację oraz ogranicza zużycie opakowań. Henkel opracował też technologie klejące dla przemysłu, pozwalające na klejenie materiałów i powierzchniw coraz niższych temperaturach, a co się z tym wiąże — przy zużyciu coraz mniejszej ilości energii do produkcji.

Zarazić nauką

Firma Bayer od lat promuje uzdolnionych naukowców, wspiera ważne projekty badawcze i tworzy platformy wymiany naukowej. Jej wydatki na badania i rozwój sięgają 3 mld euro rocznie. Ale to nie wszystko. Chce pasją do nauki zarazić młodych ludzi. Wiosną ruszył program multimedialnych warsztatów popularno-naukowych dla dzieci i młodzieży w warszawskim salonie BayLab. Do końca roku w zajęciach weźmie udział około pięciuset uczniów szkół podstawowych i gimnazjów z województwa mazowieckiego.

Tematyka obejmie cztery obszary, w których Bayer — z racji działalności — ma doświadczenie: witaminy, ochrona roślin, zdrowie zwierząt i oczyszczanie wody. Pod okiem doświadczonych moderatorów dzieci prowadzą praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, korzystając z nowoczesnego wyposażenia salonu, między innymi multimedialnego stołu dotykowego z aplikac- jami poświęconymi zdrowiu, rolnictwu, wysokospecjalistycznym materiałom. Warszawski BayLab to drugie, po Niemczech, tego typu miejsce w Europie.