Braun: udało się zrównoważyć budżet TVP

PAP
opublikowano: 30-03-2015, 16:06

W 2014 r. zysk TVP był niewielki, ale udało się zrównoważyć budżet oraz odwrócić negatywne tendencje dekapitalizacji - poinformował w poniedziałek prezes TVP Juliusz Braun. Poinformował również o rosnącej oglądalności

Zysk netto TVP w 2014 r. wyniósł 6,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej publiczna telewizja odnotowała stratę rzędu 20,5 mln zł.

Puls Biznesu

"Nie dążyliśmy do szczególnie wysokich wyników, najważniejsze było to, żeby w sposób bezpieczny zrównoważyć budżet. Wydatki związane z programem i inwestycje staraliśmy się planować tak, by były możliwe do sfinansowania bieżącymi środkami spółki. Poprzedni rok to także odwrócenie wielu negatywnych tendencji w wielu dziedzinach, poczynając od majątku" - powiedział Braun na poniedziałkowej konferencji prasowej. Jego zdaniem najważniejsze było odwrócenie tendencji dekapitalizacji majątku spółki.

W ubiegłym roku koszty TVP wyniosły 1 mld 525 mln zł, z czego 78,9 mln zł stanowiły nakłady inwestycyjne. Najwięcej, bo 28 mln zł, Telewizja Polska przeznaczyła na sprzęt telewizyjny, w tym 13 mln zł na nowe samochody transmisyjne. Dzięki tym inwestycjom, wartość środków technicznych na stanie TVP wzrosła o 3 mln zł, ponieważ wiele z nich polegało na wymianie starego sprzętu na nowy.

Braun wymienił również wydatki telewizji publicznej związane z finansowaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, które wyniosły 13,5 mln zł, oraz wydatki na kinematografię - 7,5 mln zł.

Jak zaznaczył na konferencji Braun, 2014 rok był pierwszym od kilku lat, który TVP zakończyła bez zadłużenia. W 2013 r. zadłużenie TVP wynosiło ok 40 mln zł. Jak dodał, był też trzecim rokiem z rzędu, w którym wzrosły wpływy z abonamentu i wyniosły one 444 mln zł.

"Na tle Europy jest to wyjątkowo mały udział abonamentu. Finansowanie publiczne (telewizji) w Polsce to ok 0,3 euro na obywatela, podczas gdy w Niemczech 8 euro. W tym roku liczymy że będą one minimalne wyższe, jednak pamiętamy, że nie jest to już główne źródło dochodów, a raczej zbiornik, który powoli się wyczerpuje" - zauważył Braun.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przychody TVP z z reklam i sponsoringu w 2014 r. powiększyły się w zeszłym roku o 37 mln zł do 902 mln zł.

W ubiegłym roku wzrósł też 0,7 pkt. proc. udział TVP w rynku do 31 proc. Zdaniem prezesa TVP wzrost ten udało się osiągnąć dzięki kanałom tematycznym, których udział w rynku wyniósł 10 proc. Jako najważniejszy z nich prezes wymienił TVP Info, które od grudnia ub. roku jest według niego najchętniej oglądanym kanałem informacyjnym, oraz m.in. TVP Seriale, Stopklatka oraz TVP Rozrywka, które były najchętniej oglądanymi kanałami w swoich kategoriach tematycznych.

Dużym sukcesem ub. roku, według Brauna było uruchomienie nowych kanałów dystrybucji, m.in. internetowej telewizji hybrydowej, która w grudniu 2014 r. miała 800 tys. użytkowników, a w marcu 2015 r. ich liczba przekroczyła 1 milion; oraz sprzedaż poprzez system VOD (wideo na żądanie), która wyniosła 16 mln zł.

Braun podał również, że 16 spośród 20 programów, które w 2014 r. cieszyły się największą oglądalnością, było emitowanych przez TVP. Rekordową oglądalność osiągnęła transmisja olimpijskiego konkursu w skokach narciarskich w Soczi, która przyciągnęła przed telewizory ponad 10 mln widzów. Oprócz wydarzeń sportowych, na liście tej znalazło się też kilka seriali produkcji telewizji publicznej.

Wśród planów na obecny rok, prezes Braun wymienił dalsze zwiększanie aktywności TVP na rynku internetowym, uruchomienie nowego kanału - TVP Dokument - na multipleksie 8 (MUX8), oraz wystartowanie w konkursie na operatora tego multipleksu przeprowadzanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Pierwszy etap tego konkursu zakończy się 29 kwietnia. Operator wybrany w konkursie, ma zarządzać częstotliwościami z zakresu 174 – 230 MHz (MUX8) przez 15 lat.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane