BRIK: miliony na innowacje kolejowe

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2021-10-14 20:00

Bezpieczniejsza praca na torach, nowatorskie systemy w kolejnictwie – na tego typu projekty firm i przedstawicieli nauki NCBR i PKP PLK wyłożą 100 mln zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kto będzie mógł startować w konkursie
  • Na jakie projekty liczą NCBR i PKP PLK
  • Jaki jest budżet naboru

To już pewne, że na przełomie tego i przyszłego roku ruszy konkurs finansujący projekty B+R z branży transportowej, które poprowadzą konsorcja naukowo-przemysłowe. Organizatorem wspólnego przedsięwzięcia będą Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Na realizację projektu pod nazwą „Badania i rozwój w infrastrukturze kolejowej (BRIK)” obie instytucje przeznaczą po 50 mln zł. W tej sprawie podpisały aneks do porozumienia dotyczącego wspomnianej inicjatywy.

BRIK zbliży biznes i naukę:
BRIK zbliży biznes i naukę:
Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR, podkreśla, że celem konkursu BRIK jest m.in. stymulowanie współpracy przedstawicieli nauki i przemysłu.

W pierwszej edycji konkursu, która odbyła się kilka lat temu, mogły startować konsorcja naukowo-przemysłowe składające się z dwóch do pięciu podmiotów, w tym uczelni, instytutów badawczych, MŚP i dużych graczy. Warunek był jeden — liderem takiej kooperacji musiała być jednostka naukowa. NCBR i PKP PLK nie opublikowały jeszcze regulaminu drugiej odsłony konkursu. Wszystko wskazuje na to, że wytyczne planowane w najbliższym naborze się nie zmienią.

– Celem konkursu BRIK jest opracowanie, a następnie wdrożenie przez polską kolej nowych rozwiązań. Innowacje dotyczące m.in. zarządzania i utrzymania infrastruktury kolejowej, monitorowania jej oddziaływania na środowisko i bezpieczeństwa na torach przyczynią się do zwiększenia efektywności tego sektora. Skorzysta na tym każdy pasażer. Druga edycja konkursu to także stymulowanie rozwoju nowinek w tej branży, a także współpracy przedstawicieli nauki i przemysłu – mówi dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR.

Na jakie innowacyjne rozwiązania czekają NCBR i PKP PLK? Chodzi m.in. o projekty związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Planowane jest opracowanie nowatorskiego systemu ostrzegania, który z wyprzedzeniem będzie informował osoby pracujące na torach o nadjeżdżających pociągach. Przedsięwzięcia mogą dotyczyć też stworzenia systemu wspierającego dyspozytorów w podejmowaniu decyzji o zmianie tras niektórych składów w sytuacjach kryzysowych.

Obie instytucje liczą też na projekty usprawniające diagnostykę infrastruktury kolejowej.

– Chcemy wykorzystać wszystkie możliwości, aby kolej była jeszcze bardziej bezpieczna, przyjazna środowisku i efektywna. Dlatego szukamy i wdrażamy innowacyjne i ekologiczne rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa, utrzymania i eksploatacji linii kolejowych – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.