BROK PRZEJMIE BROWAR BELGIA
Akwizycja pomoże koszalińskiej firmie zdobyć 10 proc. rynku
ZDOBYĆ POŁUDNIE: Tom Gresk, prezes Broka, zapowiadał budowę nowego browaru lub przejęcie już istniejącego na południu Polski. Wszystko wskazuje na to, że będzie nim kielecki Browar Belgia, który produkuje już piwo na zlecenie koszalińskiej spółki. fot. Paweł Mazur
Koszaliński Brok przymierza się do przejęcia kieleckiego Browaru Belgia. Dzięki tej akwizycji Brok będzie mógł zrealizować plany opanowania do 10 proc. krajowego rynku piwa.
Według nie potwierdzonych informacji koszaliński Brok przymierza się do przejęcia Browaru Belgia. Zdaniem pragnącego zachować anonimowość przedstawiciela branży piwowarskiej, rozmowy na temat zakupu dobiegają już końca.
Były plany
Koszaliński producent piwa, którego właścicielem jest niemiecki Holsten, w czerwcu 2000 r. przedstawił plany dotyczące ekspansji na południowe tereny Polski. Mówiło się wówczas o możliwości budowy nowego browaru kosztem około 140 mln zł lub też przejęciu już istniejącego zakładu produkcyjnego.
Prawdopodobnie zwycięży druga koncepcja. Spółka przymierzała się już wcześniej do zakupu Browarów Górnośląskich w Zabrzu. Ze względu jednak na zbyt wysokie koszty koniecznej modernizacji, pomysł ten nie został zrealizowany.
Łakomy kąsek
W przypadku Browaru Belgia, którego właścicielem jest belgijski koncern Palm, takiego problemu nie ma. Kielecki producent jest jednym z najnowocześniejszych browarów w kraju. Oddany do użytku w 1999 roku, kosztem 125 mln zł, nowy browar w Dyminach pod Kielcami jest zbudowany modułowo. Dzięki temu można go rozbudowywać i — w miarę potrzeb — zwiększać moce prodykcyjne. W pierwszym etapie wynosić one mają 250 tys. hektolitrów, drugim — około 800 tys. hektolitrów rocznie. Docelowo zakład będzie w stanie uwarzyć nawet 2 mln hl w skali roku. Obecnie browar produkujący niszowe piwo tzw. górnej fermentacji nie wykorzystuje swoich mocy produkcyjnych.
Wolne moce Belgia zagospodarowuje warząc piwo na zlecenie koszalińskiego Broka.
Za mało mocy
Moce produkcyjne Broka, mimo stałego rozbudowywania browaru, (przyszłoroczny drugi etap modernizacji warzelni pozwoli zwiększyć je do około 80 tys. hl piwa miesięcznie) nie wystarczą, by pokryć zapotrzebowanie rynku. Tym bardziej że ambitne plany zarządu koszalińskiej spółki zakładały w ciągu najbliższych pięciu lat opanowanie do 10 proc. krajowego rynku piwa, co oznacza sprzedaż na poziomie około 2,5 mln hektolitrów piwa rocznie.
Tego planu nie uda się zrealizować bez dodatkowych akwizycji lub budowy nowego browaru. Ta druga ewentualność raczej nie wchodzi w grę.
Oprócz samego kieleckiego browaru przyszły właściciel obejmie sieć dystrybucji tego producenta. Brok w roku 1999 sprzedał 730 hl piwa, a w tym zamierza sprzedać około 900 tys. złotego trunku. Sprzedaż Browaru Belgia w roku ubiegłym sięgnęła niewiele ponad 70 tys. hektolitrów piwa.