Browar w Sierpcu wyłoży 70 mln zł

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-06-05 00:00

Browar w Sierpcu wyłoży 70 mln zł

NAJPIERW INWESTYCJE: Od 1998 roku do 2003 w Kasztelanie kierowanym przez Huberta Szczepka wydatki na inwestycje sięgną 140 mln zł. Dzięki temu browar zwiększy sprzedaż do 1 mln hl piwa. fot. GK

Browar Kasztelan zainwestuje w ciągu kilku lat w modernizację 70 mln zł. W 2003 roku chce sprzedać na krajowym rynku 1 mln hl piwa.

Modernizacja Browaru Kasztelan pochłonie w ciągu trzech lat 70 mln zł. Do końca 2001 roku firma zamierza uruchomić 16 dodatkowych tankofermentatorów (po 2,5 tys. hl każdy), a w roku 2002 jeszcze osiem. W tym samym roku planowana jest też modernizacja, za 4 mln zł, warzelni.

— W 2003 roku będziemy w stanie sprzedawać około 1 mln hl piwa. Pieniądze na inwestycje pochodzić będą ze środków własnych oraz kredytów — mówi Hubert Szczepek, prezes browaru.

W ciągu ostatnich dwóch lat na inwestycje w modernizację browaru wydano już około 70 mln zł. Spółka zakupiła i zainstalowała m.in. rozlewnię butelkową o wydajności 48 tys. butelek na godzinę. W tym roku zmodernizowano linię do rozlewu piwa do beczek oraz zakupiono i zamontowano stację uzdatniania wody.

Lokalny lider

Kasztelan ma mocną pozycję w regionie (w promieniu 80 km), zdobywając nawet 80 proc. lokalnego rynku. Spółka zamierza jednak zmienić politykę dystrybucyjną oraz marketingową i wyjść poza region. Jednym z elementów nowej strategii była tegoroczna zmiana nazwy na Kasztelan — zarówno samego browaru, jak też produktu.

— Chcemy zmienić strategię dystrybucji i poszerzyć nasze pole działania do 120 km od Sierpca. Interesuje nas ekspansja na rynek warszawski, łódzki, bydgoski i toruński. Współpracujemy obecnie z blisko 80 hurtowniami. Myślę że za dwa-trzy lata na ponadregionalny rynek będzie trafiało około 50 proc. naszej sprzedaży — twierdzi Zdzisław Dalecki, wiceprezes spółki i dyrektor handlowy.

Słodownia zostanie

Dużym atutem browaru z Sierpca jest własna słodownia, jedna z największych w kraju. Jest ona w stanie wyprodukować 50 tys. ton słodu rocznie. Sierpc na razie wykorzystuje zaledwie 20 proc. produkowanego słodu, reszta jest sprzedawana największym krajowym producentom piwa.

— Na pewno utrzymamy produkcję słodowni. Za kilka lat zwiększymy naszą sprzedaż, podobnie jak szczeciński Bosman, który — podobnie jak i my — znajduje się w grupie Bitburgera. Wtedy słodownia będzie pracowała na potrzeby obu zakładów — dodaje prezes Szczepek.

Bitburger został inwestorem w Sierpcu w 1999 r. Browar od 1996 roku działał jako spółka pracownicza, leasingująca majątek od Skarbu Państwa.

Spółka może pochwalić się jedną z najwyższych w branży rentownością netto, sięgającą w 1999 roku 11,5 proc. Po pięciu miesiącach Kasztelan Browar Sierpc sprzedał 243 tys. hl piwa, notując 20-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jak twierdzą przedstawiciele Kasztelana, browar ma jedną z najwyższych dynamikę sprzedaży piwa w kegach i puszkach oraz silną pozycję w sprzedaży piwa butelkowego.