Browary promują piwo jak dawniej

Paweł Mazur
opublikowano: 2002-04-16 00:00

Browary — mimo restrykcji reklamowych — w praktyce utrzymały w pierwszym kwartale 2002 r. wysokość wydatków na reklamę piwa. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, na nowych obostrzeniach najbardziej straciła telewizja.

Wrocławska firma Expert Monitor zbadała skalę wydatków poniesionych na reklamę piwa w I kwartale 2002 r. Z zestawienia wynika, że środki przeznaczone na ten cel w pierwszych trzech miesiącach tego roku, w porównaniu z nakładami poniesionymi przez producentów piwa w I kwartale 2001 r., nie zmieniły się znacząco. Do końca marca 2002 r. browary wydały na reklamę swoich produktów w mediach (telewizja, radio, gazety i magazyny) 39,99 mln zł. W ubiegłym roku nakłady były minimalnie większe — 40,62 mln zł.

Z obliczeń wrocławskiej firmy wynika jednak, że na obostrzeniach reklamowych, które pojawiły się w związku z obowiązującą od września 2001 r. nowelizacją ustawy O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, najgorzej wyszła telewizja. Poprzez ten nośnik piwo można reklamować teraz między godziną 23.00 a 6.00. O ile w trzech pierwszych miesiącach 2001 r. browary na reklamę telewizyjną wydały ponad 37,8 mln zł, o tyle do końca marca 2002 r. wydatki na ten cel spadły o ponad 5 mln zł — do prawie 32,7 mln zł. Na nowelizacji ustawy dobrze wyszły natomiast gazety i magazyny. Na reklamę piwa w tych ostatnich wydano w pierwszym kwartale tego roku niemal 5,2 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2001 r. było to zaledwie około 816 tys. zł.

— Głównym medium reklamowym pozostanie zdecydowanie telewizja. Magazyny nie są i nie będą jej substytutem. Wierzę, że browary prędzej czy później znajdą rozwiązanie, aby reklamować się w telewizji przed godziną 23.00. Najlepiej byłoby, gdyby niefortunna nowelizacja ustawy została zmieniona — mówi Jakub Benke, dyrektor generalny domu mediowego Starcom.

Do największych reklamodawców należy grupa Żywiec, która na reklamę piwa w mediach wydała ponad 20,6 mln zł, czyli ponad połowę ogólnej kwoty przeznaczonej przez producentów na reklamę w mediach. Na drugim miejscu uplasowała się Kompania Piwowarska, wykładając na medialną promocję 14,3 mln zł. Warto pamiętać, że w pierwszym kwartale ubiegłego roku to KP była liderem z wydatkami prawie 17 mln zł. Grupa Żywiec wówczas wydała ponad 14,7 mln zł.

Uwagę zwraca silna kampania reklamowa piwa produkowanego przez browary Brau Union Polska. O ile jeszcze w pierwszym kwartale 2001 r. nakłady Austriaków stanowiły zaledwie 0,07 proc. ogólnych wydatków reklamowych, o tyle rok później zwiększyły się do ponad 9,4 proc. ogółu środków przeznaczonych na medialną reklamę piwa. Tylko w 2002 r. Brau Union wyłożył ponad 3,7 mln zł. Wśród reklamodawców zabrakło Okocimia, który jeszcze w pierwszym kwartale 2001 r. na medialną reklamę swoich wyrobów wydał ponad 8,3 mln zł.

W ubiegłym roku na reklamę piwa (w tym kinową) producenci piwa wydali ogółem ponad 284,5 mln zł, z czego ponad 90 proc. przypadało na reklamę w TV.