Browary stawiają na krajowego konsumenta

Paweł Mazur
opublikowano: 1999-06-09 00:00

Browary stawiają na krajowego konsumenta

Krajowe browary eksportują w sumie około 1 proc. wyprodukowanego piwa. Dla naszych piwowarów nadal liczy się przede wszystkim walka o miejscowych konsumentów.

Na wysyłanie piwa poza granice kraju pozwolić sobie mogą tylko najwięksi jego producenci, których marki od wielu lat dobrze sprzedają się na polskim rynku i za którymi stoi zachodni kapitał. W eksporcie piwa nie biorą udziału browary mniejsze, koncentrujące się na umacnianiu pozycji na regionalnych rynkach.

Kufelek dla Polonii

Odbiorcami polskiego piwa są za granicą przeważnie środowiska polonijne. Okocim eksportuje do Kanady, USA, Grecji, Francji, Austrii, Włoch, Izraela, Wielkiej Brytanii oraz Finlandii. Jest to jednak niecały 1 proc. produkcji firmy, czyli około 13,5 tys. hektolitrów rocznie.

— W porównaniu z rokiem 1997 eksport naszego piwa w 1998 roku wzrósł o 43 proc. Jest ono szczególnie promowane na rynku amerykańskim, gdzie przez firmę Stawski dociera do Polonii amerykańskiej — tłumaczy Włodzimierz Czausow z Okocimia.

Żywiec eksportuje piwo (kilkadziesiąt tysiący hektolitrów rocznie, czyli również poniżej 1 proc. produkcji spółki) do 40-50 krajów świata. Część piwa trafia tradycyjnie na rynki USA i Kanady — tam, gdzie są skupiska polonijne. Mocną pozycję na rynku w Wielkiej Brytanii ma EB. Oprócz Polonii piwo tej marki coraz częściej kupują konsumenci brytyjscy. Część piwa trafia też do Rosji i WNP. Jeszcze w czerwcu powinna ruszyć linia rozlewnicza EB w Kaliningradzie. Po utworzeniu z tamtejszym browarem joint venture EB będzie na tym terenie sprzedawać 100 tys. hektolitrów piwa rocznie.

Kusząca Ameryka

Dojlidy są również zainteresowane eksportem — i także do USA.

— Najlepiej piwo sprzedaje się na rynku amerykańskim, gdzie zawarliśmy kontrakt na dostawę 2,5 mln butelek, a docelowo ma ich być 10 mln rocznie — mówi Przemysław Kurszewski z Dojlid.

Eksport stanowi od 3 do 5 proc. produkowanego przez Dojlidy piwa, co przekłada się na najwyżej 30 tys. hektolitrów piwa rocznie.

Kompania Piwowarska, w skład której wchodzą Browary Tyskie i Lech, nie eksportuje piwa, kierując produkcję w całości na rodzimy rynek.

Można przyjąć szacunkowo, że eksport piwa wytwarzanego w Polsce stanowi około 1 proc. globalnej sprzedaży, czyli około 200 tys. hektolitrów rocznie.