Bruksela dofinansuje miejskie drogi

Dzięki wsparciu Komisji Europejskiej samorządy wykonają inwestycje warte prawie 3 mld zł. Najwięcej zyska Świnoujście.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oceniło wnioski miast, złożone w konkursie dotyczącym inwestycji drogowych. Dofinansuje je Komisja Europejska, która przyznała polskim samorządom 2,15 mld zł na zadania warte w sumie prawie 3 mld zł. „Dofinansowaniu podlegają projekty przyczyniające się do poprawy dostępności miast położonych poza podstawową siecią drogową oraz zmniejszenia zatłoczenia i ograniczeń przepustowości infrastruktury drogowej w miastach, które korzystnie wpłyną na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i jego wpływ na środowisko” — twierdzi CUPT.

Na liście podstawowej uplasowało się 16 inwestycji wartych 2,61 mld zł. Najwyżej CUPT oceniło wniosek dotyczący przebudowy dróg 73 i 94 w Tarnowie. Miasto otrzyma 29,5 mln zł unijnego wsparcia na inwestycje wyceniane na 36,4 mln zł. Najwięcej pieniędzy otrzyma natomiast Świnoujście na budowę tunelu pod Świną.

Dzięki niemu połączy wyspy Wolin i Uznam. Przetarg na zaprojektowanie i budowę przeprawy w kwietniu ubiegłego roku ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Już wówczas prognozowano, że inwestycję — wartą 912,5 mln zł — może dofinansować Bruksela. CUPT przyznało 775,5 mln zł unijnych funduszy.

Nie wszyscy beneficjenci otrzymają jednak tak duże — aż 85-procentowe — dofinansowanie. Cztery miasta, planujące inwestycje warte 275,4 mln zł, trafiły na listę rezerwową i mogą otrzymać 27 proc. dotacji z Brukseli. Wskaźnik będzie wyższy, jeśli w inwestycjach z listy podstawowej pojawią się oszczędności. Na rezerwowej liście przegranych, którym nie przyznano ani grosza, jest 10 projektów wartych 1,47 mld zł. Największym przegranym jest Wrocław, którego projekt zamyka ranking, bo został najniżej oceniony. Chodzi o tzw. budowę Osi Zachodniej, w ciągu drogi 94, wycenianą na blisko 300 mln zł.

— Będziemy się odwoływać od tej decyzji. Jeszcze w tym tygodniu mamy umówione spotkanie w Ministerstwie Rozwoju. Inwestycja jest ważna nie tylko dla Wrocławia, ale dla całego regionu i dla przemysłu — twierdzi Arkadiusz Filipowski, rzecznik Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Zapewnia, że na poprawie przepustowości transportu zyska na przykład KGHM Polska Miedź. Poznań natomiast nie dostanie 122 mln zł na inwestycje na drodze 92 wyceniane na 244 mln zł. Jan Gosiewski z Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania podkreśla jednak, że są one wykonywane etapami i część z nich i tak będzie zrealizowana w ramach innych projektów. We wniosku do CUPT przewidziano na przykład budowę węzła Naramowicka — Lechicka. Część tej inwestycji może być wykonana w trakcie planowanej inwestycji w budowę linii tramwajowej na Naramowice.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Bruksela dofinansuje miejskie drogi