Grupa Budimex zanotowała na koniec czerwca przychody ze sprzedaży na poziomie 4,4 mld zł. To o 6,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
- Spadek wynika głównie z niższych zamówień w segmencie budowlanym, zwłaszcza kolejowym – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu.
Podkreśla, że mimo niższej sprzedaży rośnie rentowność. EBIT (zysk operacyjny) wyniósł 296 mln zł, o 8,5 proc. więcej niż na koniec czerwca 2023 r.
Budimex, podobnie jak inne podmioty z branży budowlanej, wyraźnie odczuł brak przetargów kolejowych w ostatnich latach, wynikający z zamrożenia funduszy unijnych. Niedawno fundusze zostały jednak odblokowane, więc pod koniec roku spodziewana jest lawina kolejowych przetargów. Budimex szacuje, że w tym roku zamówienia na kolej i drogi sięgną w sumie 39 mld zł. W kolejnych latach będą w przedziale 40-50 mld zł.
Kontraktacja na 10 mld zł
Grupa w kolejnych latach spodziewa się wielu zleceń. Zresztą już obecnie ma pokaźny portfel zamówień.
- W tym roku pozyskaliśmy kontrakty o wartości 5,7 mld zł. Szacujemy, że w całym roku podpiszemy umowy warte w sumie około 10 mld zł – twierdzi prezes giełdowej grupy.
Obecnie w portfelu grupa ma zamówienia za 15,3 mld zł, a w poczekalni czekają zlecenia za 9 mld zł. Artur Popko zastrzega jednak, że w poczekalni jest m.in. zdobyty już przez grupę kontrakt na budowę linii Rail Baltica na Łotwie. Będzie uwzględniany w portfelu i przychodach stopniowo, po tym jak zamawiający wezwie wykonawców do realizacji robót. W tym roku łotewski kontrakt – rozłożony na osiem lat - powinien przynieść przychody na poziomie około 30 mln EUR (130 mln zł).
Cementownie zamawiają mniej paliwa
Na przychody i rentowność Budimeksu coraz większy wpływ ma także segment usługowy. Na koniec czerwca przyniósł grupie przychody na poziomie 463 mln zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Rentowność sięgnęła 8,2 proc. Zwiększenie zyskowności w obszarze usług wynika m.in. z rozwoju odnawialnych źródeł energii. Grupa inwestuje w farmy fotowoltaiczne i wiatrowe, na własne potrzeby i dla klientów zewnętrznych. Zbudowała już także 160 ładowarek do aut elektrycznych, a do 2026 r. zamierza mieć ich 460. Wówczas może także pomyśleć o sprzedaży tego biznesu. Wcześniej powinna jednak poprawić wykorzystanie tych urządzeń. Obecnie Artur Popko szacuje je na 2-3 proc.
Słabiej na segment usług Budimeksu wpływa natomiast działalność należącej do grupy spółki FB Serwis. Jej EBIT spadł z 44 do 42 mln zł. Spółka pośrednio odczuwa zmniejszenie zamówień budowlanych w ostatnim czasie. Alvaro Garcia Martinez, prezes FB Serwis, informuje, że spadek rentowności wynika m.in. z rosnących kosztów gospodarowania odpadami oraz mniejszego zapotrzebowania z cementowni na paliwa RDF produkowane z odpadów.
- Nie stoimy jednak w miejscu. Szukamy alternatywnych rynków zbytu, właśnie dostaliśmy propozycję zrealizowania dostawy RDF za granicę – mówi Alvaro Garcia Martinez, zakładając, że w sumie ten rok nie będzie gorszy od ubiegłego.