Budowa Sławkowa coraz bliżej

Maria Trepińska
opublikowano: 2003-05-30 00:00

Wkrótce Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa ogłosi przetarg na dewelopera projektu budowy Euroterminalu w Sławkowie. Inwestycja ma ruszyć w tym roku. W pierwszym etapie będzie kosztować ponad 32 mln EUR (128 mln zł).

Kolejny krok na drodze do uruchomienia Euroterminalu Sławków, który ma obsługiwać przeładunki kontenerów między Azją i Dalekim Wschodem a Polską i Europą Zachodnią. Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach zamierza utworzyć Zakład Euroterminal Sławków, który będzie zajmował się realizacją inwestycji. W ciągu kilku tygodni CZH ma też ogłosić przetarg na wyłonienie dewelopera budowy, którego zadaniem będzie opracowanie projektu technicznego Euroterminalu — sposobu jego finansowania i realizacji.

Zwolennikiem budowy Euroterminalu w Sławkowie jest Marek Pol, minister infrastruktury.

— Ze względu na położenie Sławków ma realne szanse rozwinąć się w centrum logistyczne o charakterze międzynarodowym. Podejmujemy wszelkie prace, aby przyśpieszyć budowę Euroterminalu. Dlatego rozmawiamy z ministrami transportu dziesięciu krajów zainteresowanych tym przedsięwzięciem — mówi Marek Pol.

Zdaniem ministra, pomysł wykorzystania szerokiego toru do transportu z Azji do Europy Zachodniej via kolej transsyberyjska, kolej ukraińska, Linia Hutniczo-Szerokotorowa (LHS) wynika z przewagi transportu kolejowego nad morskim. Atutami mają być czas i niższe koszty.

Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), która ma 66 proc. akcji CZH, zdecydowała, że dokapitalizuje śląską spółkę 20 mln zł.

— Wniesione przez ARP środki zostaną przeznaczone na opracowanie projektu technicznego Euroterminalu i realizację części inwestycji — mówi Marian Bąk, prezes CZH.

Według Arkadiusza Krężla, prezesa ARP, pierwszy etap inwestycji będzie kosztował około 32 mln EUR (128 mln zł).

— Trudno oszacować wartość całości inwestycji. Chcemy, aby w Sławkowie powstała tzw. specjalna strefa logistyczna, która będzie przyciągała inwestorów — mówi prezes ARP.