Budynki z nowoczesną duszą

22-05-2017, 22:00

Pogoń za innowacjami to jedno z najważniejszych zjawisk na rynkach biurowym, magazynowym i handlowym

Nie ma już praktycznie deweloperów, dla których cyfryzacja, innowacyjność i energooszczędność nie byłyby ważne przy planowaniu inwestycji.

Zobacz więcej

NOWE STANDARDY: W przyszłości najbardziej pożądana i najbardziej rentowna będzie nieruchomość, która zapewni bezpieczny dostęp do technologii, a do tego stworzy najatrakcyjniejszy ekosystem wokół siebie — przekonuje Michael Ewert z JLL. ARC

— Nowoczesne technologie pełnią różne funkcje w zależności od sektora. W budynkach biurowych mają przede wszystkim zapewnić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, w logistyce przyspieszyć łańcuch dostaw, a w centrach handlowych pogłębić doznania zakupowe — tłumaczy Tomasz Ruczaj z firmy Savills.

Era zmian

Wyobraźmy sobie, że tuż po naszym przebudzeniu aplikacja sprawdza agendę spotkań i planuje nam dzień pracy. Doradza najlepszą drogę do biura, by uniknąć korków. Następnie łączy się z biurowcem, który rozpoznaje nasz samochód i wskazuje miejsce parkingowe. Wewnątrz czeka na nas ulubiona kawa, dostajemy informację, przy którym biurku powinniśmy usiąść. Aplikacja rezerwuje też salę na szkolenie, dostosowuje temperaturę i moc oświetlenia w pomieszczeniu, a także zamawia catering.

— To nie scenariusz, na który musimy czekać. Część tych rozwiązań już istnieje — sensory [czujniki — red.], beacony [nadajniki komunikujące się ze smartfonami — red.], wykorzystanie danych z infrastruktury wifi, aplikacje naprowadzające użytkownika do poszczególnych osób albo miejsc w budynku, VR [wirtualna rzeczywistość — red.] i AR [rzeczywistość rozszerzona — red.]. Dobrym przykładem jest The Edge w Amsterdamie, okrzyknięty najinteligentniejszym i najbardziej zrównoważonym biurowcem w Europie, jeśli nie na świecie. Wyposażony jest w 30 tys. różnych czujników przesyłających informacje do centralnego systemu zarządzającego budynkiem i komunikujący się przez aplikację z osobami w biurze. W Polsce wiele rozwiązań typu smart oferuje stołeczny Warsaw Spire — opowiada Michael Ewert z firmy JLL.

Hi-Tech w miejscu pracy

W ostatnich latach budynki stały się bardziej ergonomiczne, ekonomiczne i ekologiczne.

— Rewolucja dzieje się wokół sensorów i sztucznej inteligencji. Systemy w biurowcach połączone ze smartfonami użytkowników mogą zarządzać oświetleniem, wentylacją, a nawet pokierować pracowników w inne skrzydło budynku, by część przestrzeni wyłączyć z użytkowania — mówi Maciej Markowski z firmy Cushman & Wakefield.

Jego zdaniem, wprowadzenie sensorów pozwala na optymalizację miejsca pracy i lepsze zrozumienie działalności firmy.

— Jeżeli wiemy, które przestrzenie są wykorzystywane i przez jaką liczbę osób, możemy stworzyć efektywniejsze biuro. Posiadając wiedzę, które zespoły kontaktują się ze sobą najczęściej, możemy mądrzej zarządzać firmą. Wszystkie rozwiązania technologiczne i pozyskiwane dzięki nim dane pozwalają budynkom przestać być „kosztem” dla najemców. Możemy się spodziewać, że niedługo dowiemy się o budynkach, które najemcy wybrali właśnie ze względu na „cyfrową warstwę” — uważa przedstawiciel Cushman & Wakefield.

Według Tomasza Ruczaja, biura przyszłości muszą powstawać w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. To szczególnie ważne dla właścicieli nieruchomości.

— Z ich perspektywy nowoczesne technologie mają korzystnie wpływać na energooszczędność i zmniejszenie zużycia mediów. Pomaga to obniżyć koszty eksploatacyjne i spełniać coraz wyższe wymagania krajowe i unijne z dziedziny ochrony środowiska naturalnego. W biurowcach coraz częściej stosuje się technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii (OZE). Wykorzystywane są panele fotowoltaiczne, popularny jest zakup zielonej energii, np. z farm wiatrowych. Stosuje się również instalacje odzyskiwania ciepła lub wody czy energii wytwarzanej podczas hamowania wind w budynkach wysokościowych. Dowodem na popularyzację technologii, które do niedawna kojarzyć się mogły najwyżej z filmami science-fiction, są drony, które stały się już powszechnym narzędziem do inspekcji elewacji podczas przeglądu budowlanego — tłumaczy Tomasz Ruczaj.

Według Magdaleny Oksańskiej z firmy Knight Frank zmieniło się podejście do planowania nieruchomości.

— Jeśli to możliwe, już na etapie budowy otoczenie obiektu jest aranżowane z uwzględnieniem terenów zielonych, stref wypoczynku oraz miejsc spotkań i integracji. Ważna jest też dostępność punktów usługowych, ułatwiających codzienne życie pracowników: bankomatów, paczkomatów, kiosków, kawiarni i restauracji — mówi Magdalena Oksańska.

Inteligentne składowanie

Innowacje wykorzystuje się masowo także w magazynach, gdzie rozwiązania z dziedziny robotyki wspierają przeładunek i dostawy towarów.

— Aplikacje mobilne usprawniają kolejkowanie samochodów dostawczych. Jednym z liderów innowacji w sektorze logistyki jest Amazon, który umożliwia np. doręczenie wybranych przesyłek za pośrednictwem drona — mówi Tomasz Ruczaj.

Temat zastosowania nowych technologii w magazynach poruszono podczas konferencji „P3 Future Trends Conference”, zorganizowanej w ubiegłym roku przez firmę P3. Zdaniem prelegentów, maszyny mogą pomóc ludziom w pracy, ale nigdy ich nie zastąpią.

— Według prognoz, sztuczna inteligencja ma szansę stać się na tyle zaawansowana, że roboty będą w stanie myśleć samodzielnie, wyciągać wnioski i zrozumieć metafory. Jednak głównym celem automatyzacji będzie pomoc ludziom, a nie ich zastąpienie. Kolejnym trendem, który ma szansę bardzo zmienić rynek magazynowy, jest technologia VR. Dzięki nakryciu głowy, które daje złudzenie wirtualnej rzeczywistości, będziemy mieli szansę współpracować z ludźmi na innym kontynencie i odbyć spacer po ich parku logistycznym bez konieczności podróżowania — opowiada Piotr Bzowski z firmy P3.

Zakupowe udogodnienia

Nowinkami technologicznymi przyciągają klientów także centra handlowe. Przykładem są aplikacje mobilne, które mają usprawniać zakupy.

— Wyznaczają klientom trasę do ulubionych sklepów, zbierają punkty w programach lojalnościowych i umożliwiają zamówienie taksówki czy odnalezienie samochodu na parkingu. Równolegle z rozwojem e-commerce mamy do czynienia z ucyfrowieniem sklepów stacjonarnych. Tradycyjne placówki coraz częściej zmieniają się w showroomy, gdzie klient może przetestować produkt, a następnie zamówić go przez internet, również za pośrednictwem urządzeń znajdujących się w lokalu handlowym. Przykładem wykorzystania nowoczesnych technologii w handlu jest sieć Media Markt, która testuje w Europie rozwiązanie polegające na wykorzystaniu robota o imieniu Pepper. Będzie zbierał zamówienia od klientów i dostarczał produkty do kasy — mówi Tomasz Ruczaj.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Budynki z nowoczesną duszą