Bujny rozkwit młodej polskiej sztuki

  • Marta Maj
opublikowano: 04-11-2022, 14:00
aktualizacja: 10-11-2022, 14:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Mecenat artystyczny jest dialogiem sztuki z biznesem – uważają przedstawiciele Grupy Ergo Hestia. W 2021 r. konkurs Artystyczna Podróż Hestii obchodził 20-lecie. Teraz w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie można oglądać wystawę „Bujność. Atlas nieskończonych możliwości”.

Bujność:
Bujność:
W Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie można oglądać prace takich artystów i artystek, jak Bożna Wydrowska, Norbert Delman, Natalia Bażowska, Mateusz Sarzyński, Agnieszka Mastalerz, Ewa Juszkiewicz czy Cyryl Polaczek.
materiały prasowe

Działająca na rynku ubezpieczeń Grupa Ergo Hestia zaangażowała się w mecenat artystyczny, który realizuje przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii. Organizuje konkursy, m.in. Artystyczną Podróż Hestii, Baltic Horizons, Literacki Konkurs Hestii, współpracuje ze stowarzyszeniami kulturalnymi, m.in. Fundacją im. Wisławy Szymborskiej, przybliża odbiorcom sztukę współczesną, prowadząc wykłady, spotkania, warsztaty i oprowadzanie po galeriach. Ponadto Hestia jest partnerem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Za misję stawia sobie dialog świata sztuki i biznesu.

– Ergo Hestia starannie dobiera podmioty, które obejmuje mecenatem. To instytucje, które promują dzieła wysokiej jakości i przykładają dużą wagę do warstwy etyczno-moralnej. Nie wspieramy wyłącznie znanych artystów – nie chodzi o to, by ogrzewać się w ich cieple. Jesteśmy otwarci na młodą sztukę – dajemy szansę, a właściwie wspieramy talent. Jako mecenas tylko stwarzamy możliwości, by mógł się rozwijać – mówi Maria Rosa, dyrektor biura marketingu i PR w Grupie Ergo Hestia.

20 lat minęło…

Nie tylko mecenat:
Nie tylko mecenat:
Nasi pracownicy biorą udział w artbrandingowych webinarach, chodzą na wystawy, a w biurach wieszają kopie dzieł laureatów konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Sztuka stała się elementem ich codzienności, nieodzowną częścią pracy. Dlatego Ergo Hestia nie ogranicza się do roli mecenasa, którego logotypy znajdą się na plakatach, lecz czynnie uczestniczy w budowaniu artystycznego świata – podkreśla Maria Rosa, dyrektor biura marketingu i PR w Grupie Ergo Hestia.
materiały prasowe

Konkurs Artystyczna Podróż Hestii jest organizowany od 2002 r. z inicjatywy Piotra M. Śliwickiego, prezesa Grupy. Organizuje go fundacja działająca pod tą samą nazwą. Konkurs pozwala młodym artystom pokazać się w polskim i międzynarodowym środowisku. Mogą wziąć w nim udział studenci ostatnich trzech lat wszystkich wydziałów i uczelni artystycznych. W pierwszych latach realizowany był we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, a od 2009 r. – ze wszystkimi uczelniami artystycznymi w kraju. Od 2002 do 2020 r. aż 268 finalistów i finalistek konkursu – w tym 54 laureatów i laureatek – dostało możliwość zaprezentowania swojej twórczości.

Aktualnie w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie trwa wystawa podsumowująca 20-lecie konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Ekspozycja pod nazwą „Bujność. Atlas nieskończonych możliwości” składa się z dzieł, które w sposób szczególny zapisały się w historii konkursu. Wystawa będzie dostępna do 8 stycznia 2023 r.

– Dzieła finalistów APH pojawiały się na prestiżowej wystawie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Dodatkowo zwycięzcy mogli korzystać z rezydencji artystycznych w Nowym Jorku czy Wiedniu. Obecnie wielu z nich to artyści cenieni przez recenzentów i opinię publiczną – wskazuje Maria Rosa.

Sylwetki finalistów konkursów zostały zaprezentowane w Spacerowniku Artystyczno-Literackim na stronie internetowej fundacji.

Poczytać też warto

Druga edycja:
Druga edycja:
Książka nominowana do nagrody w konkursie Literacka Podróż Hestii 2022.
materiały prasowe

Początkowo fundacja promowała głównie sztuki wizualne, lecz w 2021 r. poszerzyła działalność i wspiera także twórczość literacką dla dzieci i młodzieży.

– We wrześniu zakończyła się druga edycja Literackiej Podróży Hestii, konkursu dla autorów klasycznych form – powieści, powieści graficznych i opowiadań – dla czytelników w wieku 10-15 lat. Dzięki temu konkursowi powoli krystalizuje się kanon literatury dziecięco-młodzieżowej odpowiadający na potrzeby dzisiejszego czytelnika – twierdzi Maria Rosa.

Wskazuje, że literatura to miejsce, w którym każdy może być odkrywcą. Do konkursu można zgłaszać książki napisane w języku polskim i wydane w Polsce w poprzednim roku. Przy jego organizacji Hestia współpracuje z Fundacją im. Wisławy Szymborskiej.

Fundacja wspiera też pisarstwo filozoficzne, publicystykę i eseje na tematy społeczne – Ergo Hestia jest fundatorem Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera, która od 2001 r. honoruje wybitnych intelektualistów i działaczy społecznych.

Natomiast od końca 2014 r. Fundacja Artystyczna Podróż Hestii wydaje comiesięczny magazyn internetowy, w którym poleca najciekawsze wystawy i wydarzenia kulturalne w Polsce i na świecie. Dotąd powstało 80 numerów, są dostępne na stronie fundacji.

Kreatywne miasta

Jesteśmy obecni:
Jesteśmy obecni:
Wystawa finałowa 19. i 20. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2021 r.).
PiotrLitwic.com

Najnowszym projektem jest Baltic Horizons – międzynarodowy konkurs rzeźbiarski, który łączy artystów i społeczności Polski, Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii. Ważnym elementem projektu jest próba zainteresowania mieszkańców krajów basenu Morza Bałtyckiego ochroną jego ekosystemu.

– Rzeźbiarze zaproponują projekty dzieł sztuki, które mogłyby znaleźć się w przestrzeni miejskiej Sopotu. Najlepszy projekt zostanie zrealizowany i będzie dostępny dla mieszkańców i turystów – zapowiada Maria Rosa.

Zwycięska praca ma być harmonijna, wywoływać komentarze i poprawiać estetykę otoczenia.

Działania fundacji obejmują też propagowanie inicjatyw związanych z rynkiem pracy i sportem.

– Przez Fundację Integralia firma stara pomóc ambitnym osobom z niepełnosprawnościami w starcie zawodowym. Niezwykle ważny jest też dla nas sport, dlatego Ergo Hestia wspiera lokalne inicjatywy sportowe. Jesteśmy sponsorem tytularnym m.in. Ergo Areny i Sopockiego Klubu Żeglarskiego Ergo Hestia Sopot – wymienia Maria Rosa.

Przenikanie sztuki i biznesu

Różne spojrzenia:
Różne spojrzenia:
Ekspozycję XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego i flamandzkiego z kolekcji Ergo Hestii w Muzeum Narodowym w Warszawie uzupełniły wybrane dzieła ze zbiorów muzeum (2021 r.).
BARTOSZ BAJERSKI

Dyrektor biura marketingu i PR w Grupie Ergo Hestia przekonuje, że sztuka w firmie nie jest tylko pomysłem na marketing – przenika też codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

– Pracownicy biorą udział w artbrandingowych webinarach, chodzą na wystawy, a w biurach wieszają kopie dzieł laureatów konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Sztuka stała się elementem ich codzienności, nieodzowną częścią pracy. Bardzo zależało nam na wykorzystaniu tej energii w tworzeniu wizerunku. Dlatego Ergo Hestia nie ogranicza się do roli mecenasa, którego logotypy znajdą się na plakatach, lecz czynnie uczestniczy w budowaniu artystycznego świata – podkreśla Maria Rosa.

Przez zaangażowanie w sztukę zmienia się też wizerunek zewnętrzny Grupy. Od ponad roku w jej mediach społecznościowych publikowane są artystyczne fotografie m.in. Aleksandra Małachowskiego, Barbary Januszewskiej-Piróg, Joanny Lasowskiej i Witolda Ziomka. Te zdjęcia powstały na zamówienie firmy.

– W ten sposób dialog z klientami i partnerami biznesowymi staje się unikatowy, a przy tym – obiektywnie estetyczny. Przełożyło się to na odbiór mediów społecznościowych, bo od wprowadzenia strategii komunikacji, której fundamentem jest sztuka, zaangażowanie w naszych kanałach wzrosło o ponad 30 proc. – konkluduje Maria Rosa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane