Bupa w kolejce po Lux-Med

  • Alina Treptow
20-11-2012, 00:00

Na sieć chrapkę mają przede wszystkim fundusze, ale ich plany może pokrzyżować brytyjski gigant.

Wczoraj minął termin składania ofert niewiążących na zakup Lux-Medu, największej sieci medycznej w Polsce. Do wyścigu stanęły przede wszystkim fundusze private equity. W kilku źródłach branżowych usłyszeliśmy, że na liście chętnych są EQT, BC Partners, Blackstone, Montagu, BridgePoint, Warburg Pincus i Blackstone. Jedynym inwestorem strategicznym, który złożył niewiążącą ofertę, jest Bupa, brytyjski gigant medyczno-ubezpieczeniowy.

— Krótka lista chętnych powinna się pojawić w ciągu najbliższych dni — mówi jedno ze źródeł. Przedstawiciele funduszy oraz Bupa nie udzielają komentarza. Do wyścigu o Lux- -Med nie chciał stanąć PZU. Ubezpieczyciel sugerował, że byłaby to zbyt droga transakcja, a poza tym bardziej opłaca mu się współpraca z sieciami. Jedno ze źródeł twierdzi, że również sprzedający nie jest specjalnie zainteresowany udziałem PZU. Znaczącym akcjonariuszem ubezpieczyciela jest skarb państwa, co może spowalniać decyzje inwestycyjne i opóźnić ewentualną transakcję. Sprzedaż największej polskiej sieci medycznej przez Mid Europa od miesięcy rozpala wyobraźnię zarządzających funduszami private equity i to do nich przede wszystkim jest kierowana oferta.

Zgromadziły one dużo aktywów, ale nie mają zbyt wielu okazji do inwestycji. Jednak to Bupa może stać się czarnym koniem tego wyścigu. Powód? Skala jej działalności oraz gruby portfel. W ubiegłym roku przychody całej brytyjskiej grupy wyniosły 41,4 mld zł, a zysk przed opodatkowaniem 2,9 mld zł. Inwestycje kapitałowe przekroczyły 1,1 mld zł. Transakcja może Bupę słono kosztować. Cena za Lux-Med może znacznie przekroczyć 1,2 mld zł, czyli ponad 10-krotność EBITDA. Największa polska sieć medyczna mogła się pochwalić obrotami przekraczającymi 700 mln zł przy EBITDA na poziomie 115 mln zł na koniec 2011 r.

— Biorąc pod uwagę zainteresowanie, podejrzewam, że suma może być znacznie większa. Takie transakcje zdarzają się raz na kilka lat, więc jest duża presja, by wziąć w niej udział — mówi przedstawiciel firmy doradczej. Lux-Med mógłby być dla Bupy przyczółkiem w regionie i platformą do ekspansji. Choć spółka w Polsce jest kojarzona głównie z ubezpieczeniami medycznymi, w jej portfelu są również placówki medyczne. Tylko w Hiszpanii, gdzie działa pod marką Sanitas, ma 3 szpitale, 17 przychodni wielospecjalistycznych, 80 przychodni dentystycznych oraz 41 domów opieki nad osobami starszymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow, Magdalena Wierzchowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Bupa w kolejce po Lux-Med