Bursztynnicy liczą na eksport

Jerzy Niemociński
opublikowano: 15-03-2002, 00:00

Zakończyła się 9. edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif 2002. Polscy producenci wyrobów z bursztynu dotkliwie odczuwają światową recesję.

Gdański Amberif to największe na świecie targi bursztynu, a zarazem jedna z większych wystaw jubilerskich w Europie Środkowej i Wschodniej.W tegorocznej imprezie wzięło udział 327 firm, w tym 26 zagranicznych.

Największą ofertę zaprezentowali bursztynnicy. W Hali Bursztynowej, na terenach wystawowych Międzynarodowych Targów Gdańskich, prezentowało się 230 wystawców, w tym 141 producentów i 56 projektantów biżuterii. W Hali Złotej można było zapoznać się z ofertą 74 firm jubilerskich, a w Pawilonie Technicznym 23 wystawców zaprezentowało maszyny i urządzenia.

Liczba wystawców była nieco mniejsza niż na Amberif 2001. Wpłynęło na to podniesienie w ubiegłym roku przez MTG cen powierzchni wystawienniczej.

Targi były okazją do oceny kondycji branży i koniunktury. Polscy bursztynnicy żyją głównie z eksportu, zaspokajając około 70 proc. światowego zapotrzebowania. Od kilku lat odczuwają skutki recesji. Sytuację pogarsza minimalny popyt na rynku wewnętrznym. Załamanie sprzedaży nastąpiło już w wyniku wojny w Zatoce Perskiej. Również wydarzenia z 11 września 2001 r. i ograniczenie ruchu turystycznego było przyczyną wycofania się wielu zagranicznych kontrahentów.

— Ożywienia popytu oczekujemy od 2003 r. — twierdzi Marek Juszczak, prezes Northpol System.

Perturbacje na rynku spowodowały, że wiele firm branży upadło. Kilka lat temu potentaci zatrudniali do 100 osób, a obecnie najwięksi mają około 30 pracowników. Kryzys dotknął głównie województwo pomorskie i powiaty województwa mazursko-warmińskiego: elbląski, braniewski oraz iławski. W ciągu dwóch lat produkcja bursztynowej biżuterii spadła o 30 proc. Rocznie przerabia się w Polsce 230 ton bursztynu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jerzy Niemociński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy