Niespełna dwa lata — tak długo funkcjonowała joint venture Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP) i szwedzkiego dewelopera Skanska, która zajmowała się rozwojem sieci biur coworkingowych pod marką Business Link. W ramach spółki, w której Skanska miała 40 proc. udziałów, uruchomiono w tym czasie pięć biur: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku i Pradze. Teraz Skanska za nieujawnioną kwotę wykupiła udziały, które należały do AIP.
— We wtorek podpisaliśmy umowę, która kończy funkcjonowanie joint venture. Jesteśmy teraz stuprocentowym właścicielem spółki Business Link. Taki scenariusz był rozważany od początku istnienia spółki, podjęliśmy decyzję wspólnie z AIP i wciąż będziemy z nimi współpracować, choć w nowej formule — mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający Business Linka.
O tym, że do rozstania dojdzie, pisaliśmy w „PB” jako pierwsi w grudniu ubiegłego roku.
Startupowy ekosystem
Pod marką Business Link działa obecnie piętnaście biur coworkingowych, z których większość funkcjonuje poza strukturą spółki, będącej przedmiotem transakcji.
— Od ośmiu lat otwieraliśmy przestrzenie coworkingowe przy wsparciu funduszy unijnych i byliśmy pionierami tego segmentu rynku w Polsce. Wspólnie ze Skanską stworzyliśmyw tym obszarze lidera w tej części Europy. Business Link dzisiaj to kilkanaście lokalizacji z ponad 35 tys. mkw. powierzchni, ponad 2,5 tys. mieszkańców, zapełnione lokalizacje, a przede wszystkim przestrzeń do rozwoju dla wielu startujących firm i zmieniających się korporacji. Wpisuje się to w misję AIP, którą jest stworzenie z Polski i regionu wiodącego ekosystemu dla start-upów i wypromowanie polskich „jednorożców”. Teraz, po projektach zmieniających ekosystem — jak właśnie Business Link, AIP, AIP Seed Capital czy fundusz bValue — chcę skoncentrować się na nowych produktach — mówi Dariusz Żuk, współtwórca i prezes AIP, który do wczoraj był prezesem Business Linka.
Istniejące wcześniej Business Linki zgodnie z warunkami dotacji unijnych nie mogą być przedmiotem transakcji jeszcze przez dwa lata.
— Po upływie tego czasu zastanowimy się wraz z naszymi partnerami nad ich przyszłością. Marka Business Link została przejęta przez Skanską, ale zgodnie z warunkami umowy zostanie nam użyczona, więc dziesięć pozostających pod naszą kontrolą biur będzie funkcjonowało po staremu — tłumaczy Dariusz Żuk. Tymczasem Skanska w momencie nawiązywania współpracy z AIP zapowiadała około 40 mln zł inwestycji w projekt coworkingowy i uruchomienie co najmniej dwunastu biur „w ciągu kilku lat”. — Nie chcemy ujawniać konkretnego planu otwarć, ale na pewno zamierzamy inwestować w ważny dla nas produkt, którym są przestrzenie coworkingowe. Przez ponad półtora roku współpracy z AIP wiele się nauczyliśmy i widzimy wyraźnie, że coworki mają duży potencjał, a popyt na nie wśród naszych klientów rośnie — mówi Jarosław Bator.
Coworkingowy trend
Notowana na giełdzie w Sztokholmie Skanska to jedna z największych firm budowlano-deweloperskich na świecie. W 2017 r. jej przychody sięgnęły 160,8 mld SEK, czyli w przeliczeniu prawie 68 mld zł. W Polsce zajmuje się generalnym wykonawstwem projektów budowlanych, a także budową biurowców i mieszkań.
— Przestrzenie coworkingowe to dla nas kolejny produkt biurowy, dający przewagę konkurencyjną nad innymi deweloperami. Możemy oferować naszym najemcom szyte na miarę rozwiązania i prezentować elastyczną ofertę — mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor zarządzający biurowej spółki Skanska w Polsce.
Według szacunków Cushman & Wakefield tylko w warszawie na koniec 2018 r. do wynajęcia było około 50 tys. mkw. powierzchni w przestrzeniach coworkingowych, a do końca 2020 r. ma być to aż 140 tys. mkw.
— Duże korporacje, które wynajmują u nas biura, coraz częściej oprócz tradycyjnych, wieloletnich umów najmu, decydują się na wynajęcie części powierzchni w przestrzeniach coworkingowych. Daje im to nie tylko elastyczność, ale też pozwala pracownikom na interakcje ze start-upami — mówi Arkadiusz Rudzki.
Skanska zamierza otwierać nowe Business Linki wyłącznie w biurowcach, które sama buduje.
— W krajach regionu mamy w tej chwili w budowie około 300 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, więc miejsca nam nie zabraknie — mówi Arkadiusz Rudzki. © Ⓟ