By wespół w zespół, czyli wyjazdy integracyjne

Joanna Inorowicz
11-07-2005, 00:00

„Od tego dnia będzie cacy, gdy spędzisz weekend z kumplami z pracy”. Tak przekonuje do wyjazdów integracyjnych jedna z firm szkoleniowych.

Wspólny wyjazd dla pracowników firmy to nie tylko wypoczynek i oderwanie się od codziennych obowiązków. Często to jedyna szansa na poprawę stosunków w grupie pracowników i na zażegnanie konfliktów.

Jaka jest recepta na dobry wyjazd integracyjny?

— Powinniśmy unikać powtarzania tych samych scenariuszy lub miejsc. Ponadto tematyka wyjazdu winna być dla uczestników interesująca. Wyjazd integracyjny dla pracowników naszej firmy łączymy zwykle z częścią merytoryczną, na przykład szkoleniem dotyczącym zarządzania grupą lub zarządzania projektami — wyjaśnia Rafał Tyburcy, dyrektor ds. zarządzania personelem w Alcatel Polska.

Ważne, by zacząć od określenia celu, jaki chcemy osiągnąć. Wtedy pracownicy firm, które zajmują się organizowaniem tego typu wyjazdów, dobiorą odpowiedni program — na przykład w celu zażegnania konfliktów zaproszą do współpracy psychologa lub socjologa.

Team building na problemy

— Potrzeby firm, które się do nas zgłaszają, są bardzo różne. Jedni chcą spędzić miło czas i bliżej się poznać, inni potrzebują pomocy specjalistów, by rozwiązać problemy i konflikty wewnątrz firmy. Tej ostatniej grupie proponujemy team building. Oceniamy, że 10 proc. zamówień łączy się z rozwiązywaniem kłopotów w firmie. Każdy wyjazd integracyjny jest dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta — mówi Łukasz Małecki z zawierciańskiej firmy S-Grupa, od kilku lat organizującej imprezy integracyjne.

Team building to dobry pomysł dla przedsiębiorstw, w których ważna jest praca zespołowa. W trakcie gier pracownicy uczą się, jak komunikować się ze sobą i działać w zespole. W team buildingu uczestniczą psycholodzy: mają obserwować pracowników w trakcie wykonywania zadań. Często także pracodawca przygląda się reakcjom pracowników na nietypowe sytuacje w czasie zajęć. Widzi wtedy, jak pracownik radzi sobie ze stresem i kto ma zdolności przywódcze.

Góry, kajaki czy paintball?

Imprezy integracyjne są w ofercie większości biur podróży.

— Organizację imprez integracyjnych zlecamy profesjonalistom. Mamy kilka sprawdzonych firm współpracujących. Nie chodzi o to, by wyjazd integracyjny był maksymalnie kosztowny, ale by jego uczestnicy na długo go zapamiętali. Najbardziej liczy się pomysł — przekonuje Rafał Tyburcy.

Dlatego też pracownicy firmy biorą udział w plenerach fotograficznych, do których przygotowują się na warsztatach fotograficznych i w rajdach rowerowych.

— Niektóre z naszych wyjazdów odbywały się zimą w górach, gdzie pracownicy mogli nauczyć się jazdy na nartach, inne latem, na Mazurach lub nad morzem, gdzie mieli okazję spróbować sportów letnich — dodaje Rafał Tyburcy.

Wyjazdy organizowane przez wyspecjalizowane firmy opierają się często na gotowych scenariuszach (patrz ramka na sąsiedniej stronie). Tematów jest wiele — Al Capone i lata 20. w Chicago, jaskiniowcy, dookoła świata z kapitanem Phileasem Foogiem — to niektóre z imprez organizowanych przez S-Grupę. Na życzenie zamawiającego wykorzystuje się też elementy sportów ekstremalnych i survivalu — spływy pontonowe, skoki na linie, penetrowanie jaskiń, paralotniarstwo czy paintball.

— Proponujemy programy od tzw. stacjonarnych — takich jak np. powrót do PRL — po imprezy terenowe, jak wspinaczka skałkowa, jazda samochodami terenowymi, walki rycerskie. Ponieważ działamy na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej, ciekawych miejsc nam nie brakuje — opowiada Marcin Pawlik z krakowskiej firmy Ecotravel.

S-Grupa ma w ofercie techniki grupowe (czyli pakiet gier sprawnościowo-integracyjnych, kiedy to uczestnicy muszą ze sobą współpracować), gry logiczne (zabawy sprawdzające pomysłowość i błyskotliwość uczestników) oraz gry terenowe (zabawy, które łączą w sobie wszelkie aspekty przygody). Większość zadań można przeprowadzić zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Organizatorzy imprez integracyjnych zapewniają, że wszystkie zabawy toczą się pod nadzorem doświadczonych instruktorów i ratowników.

Lepsza komunikacja

Pytane przez nas firmy zgodnie zapewniają, że wysyłają pracowników na „integrację” tylko do polskich ośrodków.

— Takie wyjazdy często pomagają w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w firmie. W tym roku integrowały się już działy administracyjno-finansowy i wspomagania sprzedaży. Nasi pracownicy przyznają, że od kiedy spotkali się w większej grupie na podobnym wyjeździe, dużo sprawniej przebiega komunikacja w firmie — mówi Rafał Tyburcy.

A lepsza komunikacja i współpraca przekładają się na lepsze relacje w pracy, a tym samym większą efektywność zespołu.

— Wyjazd integracyjny daje pracownikom możliwość bliższego poznania osób, z którymi mijają się codziennie na korytarzach, poznania innych pracowników od niezawodowej strony — dodaje Marcin Pawlik.

Impreza dla kilkudziesięciu pracowników kosztuje sporo — w zależności od liczby uczestników i wybranego programu może to być nawet 50 tys. zł.

— Koszt przygotowania imprezy zależy od atrakcji, które możemy zaoferować. Generalnie organizowane w plenerze są ciekawsze, ale co za tym idzie — droższe. Za taki wyjazd trzeba zapłacić nawet 1000 zł za jedną osobę — wyjaśnia Marcin Pawlik.

Okiem eksperta

Po kolana w wodzie

Ważne jest to, by uczestnicy wyjazdu integracyjnego mieli szansę spojrzenia na siebie z innej perspektywy. Inaczej rozmawia się z kolegami z pracy, kiedy po kolana w wodzie przechodzimy przez rzekę czy zjeżdżamy na linie.

Kilkudniowy wyjazd może pomóc, zwłaszcza jeżeli chodzi o komunikację. Zacząć trzeba jednak od dokładnego określenia problemu, z którym chcemy się zmierzyć. Nie chodzi bowiem tylko o wydanie pieniędzy na wypoczynek, ale o to, by taki wyjazd naprawdę pomógł.

Jeżeli w firmie pojawiają się rzeczywiście duże problemy, trzeba pomyśleć nad kompleksowym programem, który pomoże je rozwiązać — warsztatami czy szkoleniami.

Anna Kotowska psycholog i konsultant w Master Management

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Inorowicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ By wespół w zespół, czyli wyjazdy integracyjne