Być na Facebooku czy nie? Oto jest pytanie!

21-10-2011, 16:24

Obecność na Facebooku dla wielu firm oznacza zmierzenie się z nowym, nieznanym światem komunikacji dwukierunkowej, nieskrępowanej krytyki i dyskusji trwającej przez dwadzieścia cztery godziny na dobę. Aby skutecznie wykorzystać możliwości Facebooka należy oswoić social media. Poznać jego zasady i reguły.

Zwykło się mówić, że jeśli kogoś nie ma na Facebooku, to po prostu nie istnieje. Wielu przedsiębiorców w sposób nieprzemyślany uległo tej opinii. Scenariusz był zwykle taki sam – pośpieszne założenie profilu firmy i długie oczekiwanie na wymierne efekty, które nie nastąpiły. A może wręcz zepsuły reputację, którą firma tak długo budowała. Jaki jest zatem przepis na udaną obecność na Facebooku? Jak nawiązywać długotrwałe  relacje z klientami w wirtualnym świecie? Czy Twoja wiedza dotycząca działań marketingowych w social media jest wystarczająca?

W tym tygodniu na pytania Czytelników dotyczące różnych aspektów prowadzenia komunikacji marketingowej na Facebooku odpowie Paweł Karaś, Head of Facebook Sales, ARBOinteractive. Paweł Karaś jest również trenerem ARBOacademy, prowadzącym warsztaty „Promocja firmy na Facebooku krok po kroku. Fanpage i reklama”.

Pytania prosimy przesyłać na adres kariera@pb.pl

Grupa ARBOinteractive jest partnerem strategicznym  Facebooka w Europie Środkowo-Wschodniej.

1. Kiedy Państwa zdaniem nastąpi kres Facebooka? Kiedy ludzie się tym znudzą?

Ciężko jest mi odpowiedzieć na to pytanie. Facebook rozwija się dynamicznie i wkracza na kolejne rynki. Jest jeszcze wiele państw, w których wciąż ma olbrzymi potencjał rozwojowy. Ponadto serwis ulega ciągłym modyfikacjom i ulepszeniom co z pewnością przedłuża czas jego aktualności. Inną kwestią jest produkt alternatywny, który mógłby zagrozić Facebookowi – nie widać takiego na horyzoncie. Owszem, pojawiło się Google+, ale na dzień dzisiejszy nie można uznać go za produkt, który mógłby zagrozić portalowi Marka Zuckerberga

2. Proszę podać przykłady negatywnych skutków, jakie przyniosła obecność firm na Facebooku? Wizerunek których marek ucierpiał w wyniku nietrafionych akcji przeprowadzonych na firmowych fanpage-ach?

Znam kilka takich przypadków, ale nie chciałbym ich wymieniać. Szczerze mówiąc wolę mówić o tych firmach, które początkowo miały problemy i nie potrafiły odnaleźć się w social mediach, a potem zaczęły odnosić sukcesy w komunikacji za pomocą mediów społecznościowych. Jeśli zaś chodzi o przykłady negatywne to najbardziej znany jest chyba przypadek Nestle, o którym więcej można przeczytać choćby tutaj - http://gadzinowski.pl/social-media-lincz-%E2%80%93-przypadek-nestle/. Trzeba oddać Nestle, że po przejściowym kryzysie udało im się wyjść na prostą i dzisiaj mogą być pokazywani jako wzór komunikacji w social mediach.

3. Facebook zawłaszcza sobie dane osobowe i wszelkie inne informacje umieszczane przez użytkowników w portalu. Na zawsze i bez jakiejkolwiek możliwości ich usunięcia przez użytkowników, którzy tak naprawdę„sprzedali” się całkowicie jednej wielkiej korporacji. Facebook z kolei, sprzedaje informacje wszystkim zainteresowanym. Nieważne czy to organizacjom rządowym czy też innym stronom, które są w stanie spełnić żądania cenowe. Nawet jeśli użytkownicy usuną konto, wszystkie ich dane osobowe i informacje na ich temat pozostają w Facebooku i mogą być odzyskane w dowolnym czasie. Czy Państwa zdaniem firmy, które decydują się na wykorzystywanie Facebooka jako kanału marketingowego, zdają sobie sprawę z powyższego?

Nie zgadzam się z takim podejściem. Facebook dba o ochronę danych swoich użytkowników. Są one wykorzystywane w bardzo ograniczonej formie i nie trafiają w niepowołane ręce. Facebook jest portalem tworzonym przez użytkowników i to oni są najważniejsi dla Facebooka. Nie obawiałbym się więc o nasze dane. Ja używam Facebooka bez obaw. Należy także zadbać o własne ustawienia prywatności, którymi możemy zarządzać z poziomu ustawień profilu. To my sami decydujemy o tym, co jest publiczne, a co prywatne.

4. Jak skutecznie i definitywnie można usunąć konto na Facebooku?

Jest na to tylko jeden sposób – prosty i skuteczny, ale nieodwracalny. Wystarczy kliknąć w ten link i postępować zgodnie z instrukcją - https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

5. Czy Facebook jest odpowiednim miejscem dla każdej firmy i marki? Jeśli nie - firmy z których branż i jakiego typu marki powinny unikać tego kanału komunikacji z klientami?

Facebook jest dobrym miejscem dla większości firm. Jednak zanim postanowimy wejść z naszą marką w komunikację na Facebooku musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – po co nam to. Najlepiej jeśli wcześniej poświęcimy czas na analizę możliwości Facebooka, analizę innych fan page’ów marek z naszej branży, a także przemyślenie koncepcji komunikacji na portalu. Lepiej wejść do mediów społecznościowych później, ale z dobrze przygotowaną strategią. Należy pamiętać, że na Facebooku mamy do czynienia z efektem kuli śnieżnej – od komunikacji zależy czy będzie to pozytywny, czy negatywny dla naszej marki efekt. Wiele firm, na przykład operatorzy telefonii komórkowej, znakomicie wykorzystują Facebooka, chociaż są to firmy podwyższonego ryzyka w social mediach, ze względu na dużą liczbę niezadowolonych klientów.

6. Czy masowe zakładanie stron firmowych na Facebooku przez polskie przedsiębiorstwa to tylko chwilowa moda, czy długotrwały trend, który z miesiąca na miesiąc będzie przybierał na mocy?

Patrząc z perspektywy półtora roku musze stwierdzić, iż na pewno nie można nazwać tego krótkotrwałą modą, ponieważ liczba firm działających na Facebooku stale rośnie i nie wydaje mi się, by coś miało się w tej kwestii zmienić w najbliższym czasie. Firmy zauważają korzyści, jakie dają im media społecznościowe. Fanpage na Facebooku można wykorzystać jako kanał komunikacji z klientem, miejsce, w którym możemy go zatrzymać i zaproponować interakcję z marką, np. w formie konkursu czy aplikacji. Dzięki dobremu fan page’owi nasza marka może zyskać lojalność klientów, a klienci mogą łatwiej komunikować się z firmą, co prowadzi do wzrostu jakości produktów i obsługi klientów.


7. Czy na Facebooku można prowadzić konkursy?

Tak, jak najbardziej można. Jest tylko jedna główna zasada, której należy przestrzegać – konkursy muszą być prowadzone z poziomu aplikacji, a nie tablicy. Konkursy realizowane na tablicy są niezgodne z regulaminem Facebooka i mogą skończyć się zamknięciem profilu firmowego przez administrację portalu.

8. Czy na Facebooku można reklamować np. alkohol?

Tak, można. Należy pamiętać, że reklamy produktów alkoholowych muszą być targetowane do grupy wiekowej 18+.

9.  Jakie działania marketingowe lubią najbardziej fani?

Zanim zaczniemy planować działania merketingowe na Facebooku, powinniśmy zadać sobie pytanie, kim są nasi fani i co mogłoby ich zadowolić. To wcale nie jest takie skomplikowane –wszyscy lubimy być doceniani, dostawać prezenty, czytać ciekawe treści, otrzymywać coś wyjątkowego (np.: spot emitowany najpierw na Facebooku, a dopiero potem w telewizji). Poza tym ważne są konkursy, które angażują fanów. Tworząc strategię aktywności firmy na Facebooku, spróbujmy postawić się w roli odbiorcy naszych komunikatów i na tej podstawie łatwiej będzie nam ocenić czy są one dobrze pomyślane.

10. Co zrobić aby powiększyć liczbę swoich fanów na fb?

Na pewno nie ma jednego przepisu, który zawsze jest skuteczny. Czasem może się okazać, że tym, co przyciągnie będzie nazwa fan page’u, czasem ciekawy kontent, innym razem aplikacja konkursowa z nagrodami albo nietypowa reklama. Musimy znaleźć złoty środek pomiędzy naszymi działaniami reklamowymi, planowanymi konkursami i aplikacjami, oczekiwaniami fanów a budżetem. Powinniśmy stale publikować treści i dbać o to, aby nasi fani byli zaangażowani w fan page. Z pewnością nie osiągniemy tego w jeden dzień, sukces wymaga czasu i cierpliwości. Musimy zadbać także o synergię działań – w taki sposób, aby skumulować naszą kreatywność, poniesione wydatki i zaangażowanie. Jeśli o to nie zadbamy, może się okazać, że wydamy duże pieniądze na aplikację, z której nikt nie będzie chciał korzystać.

11.   Jaki budżet trzeba mieć aby zacząć się reklamować na fb?

Tak naprawdę nie ma żadnych progów jeżeli chodzi budżet na działania reklamowe na Facebooku. Tylko cel jaki zamierzamy osiągnąć i rozsądek powinny kierunkować nasze decyzje budżetowe.
Przy modelu rozliczeń CPC dowolna kwota pozwala na rozpoczęcie kampanii.
Jeżeli reklamodawca planuje emitować kampanię na stronie głównej, korzystając z Premium ads, kwota ok. 45 000 PLN jest progiem wejścia z reklamą. Na stronie głównej serwisu możemy używać form angażujących i przeprowadzać dzienne intensywne kampanie w modelu Reach Block, zapewniającym dotarcie do 100% użytkowników w danej grupie docelowej danego dnia.

12. Jestem producentem bielizny damskiej, słyszałem że są utrudnienia z założeniem strony firmy o takim profilu na fb, czy to prawda?


Nie istnieją utrudnienia, blokujące producentom bielizny zakładanie stron firmowych na Facebooku. Problem leży jedynie w doborze kontentu prezentowanego na tych profilach. Publikowanie zdjęć ludzi odzianych w prowokującą bieliznę, może zostać uznane za propagowanie treści pornograficznych. Z tych powodów profil może być zablokowany. Jeśli chciałby Pan przeprowadzić pewną i efektywną kampanię, zachęcam do skorzystania z pomocy profesjonalnych podmiotów. Jednym z nich jest Facebook NOW, który reprezentuję.   

13. Czy można używać loginu i hasła z fb do logowania się do naszego sklepu internetowego?

Na stronie internetowej można zaimplementować uwierzytelnianie użytkownika na podstawie loginu i hasła do Facebooka. Będzie miał Pan wtedy pewność, że dany użytkownik ma na Facebooku konto oraz zalogował się przy użyciu poprawnej nazwy i hasła.

14. Jak zrobić targetowanie na fb swojej oferty handlowej?


Trzeba ustalić kto jest naszą grupą celową, jaki mamy produkt, jaka jest oferta handlowa. Znając te dane możemy targetować kampanię według płci, wieku, miasta, czy nawet słów kluczowych. Trzeba jednak pamiętać, że słowa kluczowe mocno zawężają grupę celową. Samodzielne targetowanie reklamy CPC nie jest trudne – wystarczy wejść w zakładkę „stwórz reklamę” i postępować zgodnie z instrukcjami.

15. Czy ludzie na fb są skłonni do robienia zakupów z poziomu fb?


Tak, internauci robią zakupy z poziomu Facebooka. Jednak w Polsce taki model nie jest jeszcze rozpowszechniony. Mimo wszystko coraz więcej badań pokazuje, że działania na Facebooku przekładają się w dłuższej perspektywie na realną sprzedaż.

16. Kiedy Facebook przestanie rosnąc w Polsce? przy jakiej liczbie się zatrzyma?

Niestety nie jestem wróżką i w związku z tym nie mogę odpowiedzieć na to pytanie z pełnym przekonaniem. Facebook w Polsce systematycznie rośnie i nic nie zapowiada, by ten trend miał zostać zahamowany. Nastąpi to w momencie, w którym Facebook osiągnie w naszym kraju poziom 100% pokrycia internetu. Obecnie zasięg Facebooka wśród polskich internautów kształtuje się na poziomie 65%.

17. Co jest lepsze w dotarciu do klienta młodego fb czy twitter?

Zdecydowanie polecałbym Facebooka. Twitter to sfera zaangażowania „bardziej zorientowanej social mediowo” części internautów. Młodzi ludzie wybierają Facebooka.

Serwis ten daje nam – marketerom -  ogromne możliwości zaangażowania tej grupy  i dotarcia do nich z naszymi usługami/produktem. Możemy wykorzystać do tego różne narzędzia, które oferuje platforma: gry, aplikacje czy konkursy, które przyciągają młodych ludzi i zatrzymują ich uwagę na naszej ofercie poprzez interakcję z naszą marką. Każdy przypadek jest jednak indywidualny i zanim zdecydujemy się na wykorzystanie np. Facebooka albo Twittera powinniśmy przeprowadzić dokładną analizę naszych planów, celów i budżetu.


18. wg mnie lepiej prowadzić profil firmy na fb przez wewnętrzny dział firmy a nie agencję? czy są w ogóle jakieś argumenty za agencją?


Wszystko – jak zwykle – zależy od indywidualnego przypadku. Nie ma gotowych recept. Wszystko zależy od tego, jakich mamy ludzi w firmie. Jeśli posiadamy w firmie osoby, które znają się na prowadzeniu fan page’u, marketingu w social mediach, to możemy zdecydować się na prowadzenie komunikacji na Facebooku wykorzystując naszych pracowników. Z pewnością nasi pracownicy mają większą wiedzę o naszej marce niż pracownicy agencji. Jednak w miarę rozrastania się naszego fan page’u będzie nam potrzeba większej liczby osób do jego prowadzenia – bez dedykowanego zespołu się nie obejdzie. Lepiej by był on wewnątrz naszej firmy.

Jeśli chodzi o agencje – ich zaangażowanie również jest pomocne i może być skuteczne. Agencja przygotuje nam profesjonalną kampanię reklamową, fan page i strategię marketingową w oparciu o działania w pozostałych kanałach komunikacji. Zaletą zatrudniania agencji jest też to, że jest ona na bieżąco jeśli chodzi o wszelkie nowinki i zmiany regulaminowe na Facebooku. Nie grozi nam więc wtedy kara za zorganizowanie niezgodnego z regulaminem konkursu. Dobre agencji zapłacimy więc za to, że będziemy mieć dobrą komunikację i spokojną głowę. Musimy bowiem pamiętać, że obecność w social mediach wymaga od nas czujności i zaangażowania 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dlatego w niektórych przypadkach opieka agencji jest również dobrym rozwiązaniem. Jednak zanim zdecydujemy się na ten krok, powinniśmy rozważyć – czy na zatrudnieniu agencji nie ucierpi nasza komunikacja, a więc w konsekwencji nasza marka.


19. jakie konkursy się sprawdzają dla grupy kobiet 16-25?

Najlepszy będzie takim konkurs, który zaangażuje tą grupę docelową. W tej kwestii też nie ma prostych recept. Z mojego doświadczenia i obserwacji rynku wynika, że w przypadku kobiet sprwadzają się raczej quizy z ciekawymi nagrodami niż gry zręcznościowe, które bardziej angazują mężczyzn. W tym przypadku radziłbym więc quiz z ciekawymi pytaniami, które zaangażowałyby kobiety.


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Kariera / Być na Facebooku czy nie? Oto jest pytanie!