Byli partnerzy Level2 Ventures poszli na swoje

Magdalena Głowacka
opublikowano: 2024-12-10 20:00

Magdalena i Piotr Pawłowscy, byli partnerzy funduszu venture capital, założyli firmę NewSales. Będą doradzać właścicielom młodych spółek, jak poprawić sprzedaż.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym będzie zajmować się firma NewSales założona przez Magdalenę i Piotra Pawłowskich wcześniej związanych z funduszem Level2 Ventures
  • dlaczego Magdalena i Piotr Pawłowscy zdecydowali się założyć własną firmę
  • jakie błędy związane ze sprzedażą popełniają właściciele start-upów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Założyciele start-upów skupiają się na udoskonalaniu swojego produktu, a często nie mają w zespole osób odpowiedzialnych za jego komercjalizację. Taką zależność zauważyli Magdalena i Piotr Pawłowscy, wcześniej jako partnerzy związani z funduszem Level2 Ventures. Postanowili więc pod własnym szyldem, zakładając firmę NewSales, doradzać młodym przedsiębiorcom w budowaniu sprzedaży.

— Jesteśmy byłymi przedsiębiorcami i menedżerami, a naszą rolą w funduszu oprócz inwestowania było aktywne wspieranie start-upów w rozwoju. W trakcie pracy doszliśmy do wniosku, że wsparcie firm w dziedzinach, w których jesteśmy ekspertami, to obszar, w którym czujemy się najlepiej. Działalność funduszy VC koncentruje się głównie na inwestycjach, natomiast my lepiej odnajdujemy się w budowaniu, organizowaniu i rozwijaniu sprzedaży oraz skalowaniu firm niż w prowadzeniu kolejnych rund finansowania — mówi Piotr Pawłowski.

Profesjonalizacja sprzedaży

— Przez niemal 20 lat ja, a Piotr przez 30 zajmowaliśmy się budowaniem sprzedaży, marketingiem, komercjalizacją i szeroko pojętym rozwojem biznesu. Pracując w ostatnich trzech latach ze start-upami jako partnerzy w funduszu, zauważyliśmy, że te kompetencje należą do najbardziej pożądanych w branży startupowej. Zarówno założyciele, jak też fundusze inwestycyjne szczególnie je cenią, ponieważ to one, oprócz dobrego produktu czy usługi, decydują o sukcesie firmy i długoterminowym wzroście jej wartości — mówi Magdalena Pawłowska.

Magdalena i Piotr Pawłowscy uważają, że wiele usług w start-upie można outsourcować, ale sprzedaży nie da się całkowicie zlecić. Można ją jednak zbudować i sprofesjonalizować w ramach samego start-upu.

Rolą ich firmy nie będzie zastępowanie zespołów sprzedażowych, lecz ich wspieranie w tworzeniu strategii i pomoc w jej realizacji. NewSales będzie pracować bezpośrednio z właścicielami firm i menedżerami sprzedaży. Jeśli właściciel firmy będzie miał trudności ze znalezieniem odpowiedniej osoby na stanowisko dyrektora handlowego, zespół NewSales tymczasowo poprowadzi niezbędne projekty i wesprze go w rekrutacji. Jeśli taki dyrektor już jest, pomoże mu przejść na wyższy poziom zarządzania sprzedażą.

Problem wizjonerów

— Typowy założyciel start-upu to najczęściej utalentowany inżynier, dobry wizjoner. Po stworzeniu produktu staje przed wyzwaniem komercjalizacji, z którym musi się zmierzyć. To, co wydawało się w założeniach proste, okazuje się jednym z najtrudniejszych etapów, tzn. produkt musi wzbudzić zainteresowanie rynku, a klienci muszą chcieć go kupować. Trzeba zbudować skuteczny marketing i system sprzedaży, który zapewni skalowalność i trwały sukces — mówi Piotr Pawłowski.

Założyciel NewSales nadal współpracuje z funduszem Level2 Ventures.

— Dalej działam jako partner zewnętrzny Level2 Ventures i z poziomu rady nadzorczej współpracuję z kilkoma wybranymi start-upami. Nie uczestniczę w procesach inwestycyjnych, natomiast jako zewnętrzny ekspert wspieram start-upy w komercjalizacji — mówi Piotr Pawłowski.